Annons
Agnes (Rakel Wärmländer) har sparkats från en guldkrog och startar istället eget.
Foto: Tre Vänner

Högt tempo


Små citroner gula
Regi: Teresa Fabik
Filmstade
EEE

Kajsa Ingemarssons genombrottsroman ”Små citroner gula” från 2004 tillhör den svenska samtidsfiktionens större ekonomiska succéer. Ofta handlar det om kriminalitet i framgångsrika svenska böcker. Så inte här, snarare om värme, om kärlek och om livet. Omsatt i film skulle detta kunna hamna i olika fack – förslagsvis drama, romantiskt drama eller romantisk komedi. Lyckligtvis har man här valt det sistnämnda.

Lyckligtvis för att Teresa Fabik – mest bemärkt för ”Hip Hip Hora ” och ”Prinsessa” – visar sig behärska genren så väl. Man har dock fått göra en del våld på storyn. Bokens lite vardagsrealistiska tonfall är borta. Här dras huvudpersonen Agnes (Rakel Wärmländer), som sparkats från den guldkrog där hon serverat, snabbt in i en förvecklingshärva när hon går in som delägare i ett försök att starta en exklusiv lyxkrog på Nytorget. Dels gentemot sina föräldrar då mamman lånat ut hela familjekassan, pappan ovetandes. Dels gentemot sin granne David (Sverrir Gudnasson), en ledande matskribent vars gillande hon försöker vinna när krogen får en strög start.

På papperet en flortunn och ganska fånig story om drömmar och äkthet, som utmynnar i att det passar bättre med rustik medelhavsmat i just denna stadsdel. Med enkel surdeg, pasta, och fisksoppa på borden fylls den tomma och kalla lokalen av genuina södertyper i slutscenerna. Det handlar alltså om att konstruera Södermalm. Problemet är väl bara att man är ute sisådär 15 år för sent.

En osannolikt usel målgruppsanalys således. Att denna anakronism ändå fungerar kanske kan förklaras med att en viktig komponent i all genrefilm är sannolikheten – men den genrespecifika sannolikheten. Detta är något som inte ska förväxlas med realism. I ”Små citroner gula” tar till exempel Teresa Fabik också sig för med att visa en ung frän rocker på tjugo plus anno nutid (2012) som har Ulf Lundell som absolut husgud.
Imponerande nog lyckas det. Mycket tack vara Fabiks förmåga att med högt tempo och befriande distans berätta om dessa ganska platta orimligheter så att de framstår som både självklara och underhållande. På sätt och vis är detta till slut en ganska sympatisk och underhållande film om ärlighet och äkthet. Att sedan autenticiteten främst legitimeras genom sin säljbarhet är en annan sak.


Annons

Annons

Läs mer

2023-01-13 15:27
Som student på ett av Sveriges största universitet är det lätt att känna sig osynlig. Vill man synas gäller det att…
2022-11-20 16:46
Det här är en recension. Åsikterna som framförs är skribentens egna. Boy from Heaven inleds med att fiskarsonen Adam…
2022-05-23 16:20
"Fabian – Berättelsen om en moralist" Regi: Dominik Graf Fyrisbiografen