Annons
Texttunga, paint:iga, tydliga eller röriga? Ergo har tittat närmare på kårpartiernas affischer.

Ergo recenserar: kårvalsaffischerna


Du säkert sett några av dessa färgglada åsiktsplakat runt om på campus. Nu har Ergoredaktionen tittat närmare på partiernas valaffischer. Till vår hjälp tog vi en av dem som är tänkt ska nappa på budskapen – statsvetarstudenten Viggo Barmen, en av medlemmarna i Uppsala politicesstuderande.

nbsp;

S-studenter
Beskrivning av affischerna: En med vit text på djupröd bakgrund ett enkelt budskap “Kåren gör skillnad – gör det du också” tillsammans med en uppmaning att rösta på S-studenter. Fyra mindre, mer webbanpassade och delningsvänliga med varmare färg och mer invecklad text om jämlikhetsansvarig som man vill behålla, och om en kår som ska ena studenterna och göra skillnad.

Styrkor:
Ergoredaktionen: Lagom mycket text på varje affisch. Rakt och enkelt, utan krusiduller. Snygg röd nyans. Tydligt var de står i jämlikhetsfrågan och var deras prioriteringar ligger – Det första vi gjorde när vi kom tillbaka var att investera i en jämlikhetsansvarig.
Viggo: Grafiskt snygg. Avskalad och proffsig.

Svagheter:
Ergoredaktionen: Man måste vara insatt för att förstå en del av budskapen. “Kårens arvoderade jämlikhetsansvarig” som avskaffades av “högern och UUS” till exempel – saknas det kanske en förklaring till vilka UUS är och vad de står för? De flesta vet var högern står åsiktsmässigt, men UUS är desto mer oklart.
Viggo: Vad vill S-studenter egentligen? En del av kampanjen handlar bara om att rösta, inte vad de faktiskt vill. Resten är oförståeligt för oinsatta studenter. S lever kanske på att alla redan känner till moderpartiets politik?

Vänsterns studentförbund

Beskrivning av affischerna: Fyra affischer varav tre ganska texttunga. Röda, vita svarta med tecknade händer som håller i det papper där budskapen finns. I röd text beskrivs ett problem – till exempel att många inte har råd att köpa eller kan få tag på sin kurslitteratur. I svart text lanseras sedan lösningar – fler referensexemplar på biblioteken och mer digital kurslitteratur.

Styrkor:
Ergoredaktionen: Ser snyggt do it yourself-aktiga ut. Man får lite “upp till kamp ”-feeling av de knutna nävarna. Affischerna har konkreta frågor med ganska konkreta svar.
Viggo: Affischen ger en känsla av hantverksmässighet och aktivism med sina handritade händer. Vänstern förmedlar sitt budskap i bildspråk (“Vi är inte alienerande”)

Svagheter:
Ergoredaktionen: Så himla mycket text, utan någon som drar in en. Något märklig formulering på den ena: “Är du feminist och socialist? Rösta i kårvalet” – borde snarare vara “Rösta VSF i kårvalet”. De hade nog tjänat på att ha en “rubrik” i något större/fetare text som lockade en att läsa vidare – en slagkraftig formulering innan brödtexten hade gett en snygg ingång.
Viggo: Många, långa och komplexa budskap. Hur hade vänstern tänkt uppnå sina mål?

Gröna studenter

Åtta ( ) affischer i grönt, vitt och lila. Enhetlig inramning och utformning där en grön silhuett med spirande grönska ligger i över- och underkant. Vissa inleds med en fråga – “Bor du på din kompis soffa?”, andra med ett krav “Ingen ska behöva må dåligt ”. Därefter en text om vad man vill göra åt otydliga professorer, bostadsbrist, psykisk ohälsa bland studenter med mera.

Styrkor:
Ergoredaktionen: Man orkar läsa den långa texten när man dras in av en fråga som “Är din professor otydlig?” eller “Bor du på din kompis soffa?”. Tydliga, föreståeliga texter om vad GS vill göra.
Viggo: Tar upp relevanta och vassa frågor.

Svagheter:
Ergoredaktionen: Frågan om alla ens kursare är från Djursholm känns lite utpekande och inte helt relevant. Kanske “från innerstan” skulle varit bättre? Grafiken känns lite som ett företag som försöker vara nere med kidsen och silhuetten nertill ser ut som Gröna Lund-loggans skyline – är det ett pariserhjul eller ett cykelhjul som syns till vänster?
Viggo: Intetsägande och omotiverad grafik. Säger mest: Vill du vara med i en psykologisk studie och vinna en biobiljett? nbsp;

Uppsala universitets studenter

Fem lila-svart-vita affischer med ett utropstecken följt krav/uppmaning inleder. Bland dessa finns “Biblioteket ska vara öppet när du vill vara där ” och “Rösta UUS ” En av dem är utformad som en lista över tidigare vallöften, som checkas av ett efter ett.

Styrkor:
Ergoredaktionen: Enkla, tydliga plakat. Många av frågorna går att relatera till – gärna bättre öppettider på biblioteken och studiebevakning nära mig. Det känns som realistiska mål som går att genomföra under en mandatperiod i fum. Alla affischer har datum för kårvalet och adress till röstsidan.
Viggo: Bra för motivationen i valet att en får veta att det verkar ha gått att förändra något.

Svagheter:
Ergoredaktionen: “Vad vi lovat tidigare”? Det tar ett tag innan man förstår att de menar att detta är löften de hållit. Kanske skulle vara bättre med “Löften vi hållit” just. Oavsett vad känns det inte riktigt relevant med tanke på att de inte också delger vad de tidigare lovat, men inte hållit. Hur skev är fördelningen hållit/inte hållit? Det kanske inte är något man vill sätta på en kampanjaffisch dock...
Viggo: “Vi hållar vad vi lovar - Vi lovar ingenting…”

Feministiskt studentinitiativ
Två affischer med bildkollage och text, samt en ram med textremsan “politik=vetenskap=politiskt=vetenskapligt=politik…”. Den ena visar en pyramid med vita män högst upp och rasifierade längre ner, den andra visar upp “normen” – en medelålders vit man som “oftast föreläser och skriver kurslitteraturen”.

Styrkor:
Ergoredaktionen: Snygg grafik som påminner om Bang och Galagos grafiska utformning med kollage och knalliga färger. De är iögonfallande och budskapet är enkelt att ta till sig. Affischerna har ett språk som är avslappnat utan att det känns som en ansats till att framstå som ball och ungdomlig. Det är roligt utan att bli löjligt.
Viggo: Väldigt snygg och vass kampanj. Humoristisk och träffande.

Svagheter:
Ergoredaktionen: Högst oklart hur de vill genomföra sitt påverkansarbete för att bli av med de skeva strukturer som de synliggör. De kommer knappast att värva några “män som tänder på brudar” (som ändå utgör en stor del av väljarna) – om man redan står högst upp i näringskedjan ser man kanske ingen vits i att vara med och ändra på den strukturen? Åtminstone framgår det inte på affischerna vad man som vit heterosexuell man skulle få ut av det.
Viggo: Hur vill FI egentligen uppnå sina högt ställda mål? Det fär svårt att fatta.

Allians för kåren
Sex, enhetliga affischer blågröna nyanser. Någon har en retorisk fråga ( Du kanske vill ha ett jobb efter studierna? ) andra har förslag på förbättringar ( Inspelade föreläsningar, bara ett av alla sätt vår studietid skulle kunna bli bättre )

(Vi fick AFK:s affischer först efter publicering, därför finns enbart redaktionens utlåtande med på dessa.)

Styrkor:
Ergoredaktionen: Schyssta färger och typsnitt. Enhetligt, och bra med bannern överst som gör att man förstår vad det handlar om och var man kan rösta. De flesta budskapen är tydliga och välformulerade – och känns relevanta och nära. Texten är kort och lättillgänglig, vilket gör att man hinner att läsa och ta till sig den även om man jäktande är på väg till en föreläsning och bara hinner se den i förbifarten.

Svagheter:

Ergoredaktionen: Lite väl paint:ig Uggla? Och var är det alliansoreanga från partiloggan? Det gjorde ändå att man drog parallellen till riksdagsparti-Alliansen. Förstår alla vad kårstatus betyder? Och vad innebär att ta alla studenter på allvar ? Även om typsnittet är snyggt har de olika avstånd mellan bokstäver och rader på de olika affischerna, vilket inte är så snyggt. De hade nog tjänat på att ha själva frågan/ingångsformuleringen i ett annat typsnitt än den mindre texten undertill.


Annons

Annons

ALLA AFFISCHER

Klicka här för att spana in samtliga plakat på vår Flickr.

Vad handlar det här om?

Den 21/4 är sista dagen att rösta i Uppsala studentkårs val. Läs mer om valet och kandidaterna här.

Läs mer

2024-03-27 12:46
Studentpanelen från Psykologprogrammet på Uppsala universitet besvarar varannan torsdag vanliga studenthälsorelaterade…
2024-03-21 14:59
Såhär mot slutet av mars kan man se uppsalastudenterna sakteligen krypa fram, ut ur sina grottliknande studentrum, för…
2024-03-21 10:55
KONSUMENTKOLLEN: Mycket gasquer och sittningar under våren? Kostnaderna rinner gärna iväg under april och maj. Konsument…