Annons

Att ge sig in i en bransch i kris


”Du vet väl att det är svårt att få jobb som journalist?” Personen mitt emot mig tar en demonstrativ klunk av sin India Pale Ale. Vi står i ett överfullt kök på en hemmafest och utbyter inledande artighetsfraser. Som svar på frågan ”vad sysslar du med då?” har jag berättat att jag är journaliststudent och vill bli skrivande journalist. Som många gånger förut blir jag bemött av en närmast instinktivt reaktion: Varför ger du dig in i en bransch i kris? nbsp;

Journalisten har i den digitala tidsåldern pekats ut som en utrotningshotad art. Etablerade tidningar och mediehus varslar och pressen på anställda som är kvar ökar. Under mitt sommarvikariat på Upsala Nya Tidning lärde jag mig vad ordet ”inlasning” betyder och såg vikariekollegor räkna anställningsdagar på fingrarna. Som journaliststudent är det därför lätt att ifrågasätta sitt yrkesval i den prekära situation som råder. Dock tror jag inte den känslan är unik för mediebranschen. I den tid vi lever i är konkurrensen om arbete hård, samtidigt som många drömmer om att jobba med det de verkligen brinner för.

Min generation, vilket jag löst definierar som personer födda mellan 1980 och 2000, benämns av vissa som generation Y. Enligt begreppsmyntare är karakteristiska drag för generation Y ett stort behov av självförverkligande: vi vill ha jobb som vi trivs med och som bekräftar oss. Samtidigt präglas också generation Y av en tid med hög arbetslöshet, ekonomisk kris och större tillgång till kunskap om världens orättvisor och förgängligheter.

Mellan dessa motstridiga sidor skapas lätt ett friktionsfyllt tomrum som kan få vem som helst att identitetskrisa. Du förväntas å ena sidan ha höga ambitioner men ska å andra sidan inte vara naiv inför den tuffa arbetsmarknaden. Under mina tidigare studier inom personal- och arbetsliv fanns samma tendenser. Föreläsare pendlade mellan att varmt rekommendera HR-yrket för att i nästa stund höja ett varningens finger för detsamma. Det som ständigt poängterades, var att i ett alltmer individualiserat samhälle verkligen visa framfötterna: om du visar vad som skiljer just dig från mängden, vad som är din nisch, så ska drömjobbet bli ditt – men tro inte att det blir enkelt. nbsp;

För mediebranschens del satsar tidningar allt mer på digitala kanaler, snabba webbnyheter och rörlig bild. Det gör att resurserna inom den granskande journalistiken sinar. Endast en liten utvald skara journalister som genom talang, erfarenhet och ett starkt personligt varumärke har möjlighet att ägna sig helhjärtat åt de längre reportagen.

I detta mellanland befinner jag mig, där jag står i köket på hemmafesten. Till min IPA-drickande nya bekantskap säger jag att journalistiken inte är i kris, bara dess affärsmodeller. Jag nämner det medborgarfinansierade projektet Blank Spot Project och förklarar hur jag tror att vi med kreativa lösningar kan skapa en ny journalistik som är hållbar. ”Det är ju trots allt ett viktigt yrke” slänger jag ur mig, som ett sätt att legitimera mitt utbildningsval. Vi i generation Y är vana att argumentera för våra val och intressen. Och jag är ju trots allt ett barn av min tid.

Min nya festvän nickar, varpå jag frågar vad hon själv sysslar med. ”Jag har alltid velat jobba med musik av något slag, men det känns för svårt att få jobb så nu läser jag en master i ekonomi” är svaret jag får.


Annons

Annons

Läs mer

2024-03-01 09:23
Eric Axner-Norrman ponerar med sedvanlig humor och precision de olika vetenskapsdisciplinernas inbördes ordning i den…
2024-01-31 08:38
Eric Axner-Norrman skriver om tidsmaskiner och katter gömda i Engelska parken i månadens kåseri.
2023-12-21 12:10
Redaktionen sammanfattar året med Ergo inför årets slut. Vad har hänt sedan nyår egentligen?