Annons
Per Olsson (Mp) och Gustav Fridolin (Mp) träffade lärarstudenter på Blåsenhus.
Foto: Ida Nordenhem

Lärarstudenter träffade Gustav Fridolin


På tisdagen besökte Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin Uppsala för att bland annat samtala med ett gäng lärarstudenter.

Innan Gustav Fridolin, Miljöpartiets språkrör, höll ett nbsp;föredrag för allmänheten – där han talade om utbildning och hållbar utveckling – träffade han åtta lärarstudenter för ett informellt och förutsättningslöst samtal om lärarutbildningen. På plats på Blåsenhus fanns också Maria Gardfjell, kommunalråd Miljöpartiet, Uppsala kommun, och Per Olsson, Miljöpartiets gruppledare i utbildningsnämnden.
– Vi hade säkert kunnat prata dubbelt så länge, alla studenter var på hugget och ställde frågor. Det var roligt och det blev ett konstruktivt och bra samtal, summerar Karin Forsberg, studiebevakare på sektion Lära och en av dem som var med under det en timmes långa samtalet.

Flera av lärarstudenterna tog upp det introduktionsår som nyutexaminerade lärare från och med i år måste genomgå för att få sin lärarlegitimation. Introduktionsåret innebär att alla nyutbildade lärare ska tjänstgöra ett år, på heltid, och under den tiden ha tillgång till en handledare.
– Introduktionsåret är en central fråga, det är väldigt nytt och många undrar hur det kommer att bli: Kommer alla att kunna få tillgång till en handledare och hur fungerar det administrativa. Det är en stor reform som är bra på många sätt, men som kommer att ta lång tid att få riktigt bra, säger Karin Forsberg.

Gustav Fridolin tycker att introduktionsåret i grunden är en bra idé:
– Men grundproblemet är att man tvingat fram reformen alldeles för snabbt. Nu måste vi se till att de reformer som görs faller väl ut.

Miljöpartiet i Uppsala kommun har lagt fram ett förslag på hur man ska organisera introduktionsåret – nämligen genom att erbjuda nyexaminerade lärare ett traineeprogram, något som är vanligt inom ekonomi. Maria Gardfjell berättar att det handlar om att studenterna inte bara ska kastas ut på en skola, utan de måste finnas en tydlig koppling tillbaka till universitetet. Upptäcker nyutexaminerade lärare att man saknar exempelvis metodikkunskap så ska man kunna få fortbildning i det genom traineeprogrammet.

Något som också togs upp till diskussion var läraryrkets status. Hur ökar man statusen på ett yrke? Höjda lärarlöner lyftes fram av Gustav Fridolin som något viktigt och nödvändigt som höjer statusen, och något som därmed lockar fler att söka nbsp; till lärarutbildningen. Högre intagningskrav var också något som kom på tal.

Ytterligare en tråd som
lyftes var huruvida lärarutbildningen bör vara en yrkesutbildning eller en teoretisk utbildning. Som det är nu är det väldigt mycket uppsatser och pm, tycker en student. En annan menar att all metodik försvunnit – man får inte med sig några konkreta undervisningsredskap i lärarutbildningen. Samtliga åtta lärarstudenter efterfrågar mer arbetslivsanknytning och fler ”lärare som lär till lärare” – verksamma lärare som utbildar lärarstudenter. Gustav Fridolin och Per Olsson menar att det är viktigt att lärarutbildningen ska vara både yrkesinriktad och akademisk.
– Men kommer man ut i klassrummen och tycker att man har glömt verktygslådan är det ett misslyckande, säger Per Olsson.

Eva-Maria Sandin pluggar till högstadie- och gymnasielärare. Hon var en av dem som satt med under samtalet.
– Det är alltid intressant att prata med folkvalda representanter. Som student har man ofta mycket åsikter och det känns skönt att att få uttrycka dem för någon som faktiskt rör sig i maktens korridorer, säger Eva-Maria.

nbsp;


Annons

Annons

Läs mer

2024-03-26 08:41
Uppsala hamnar i biottenskiktet i en ny ranking över de bästa studentstäderna i Sverige 2024, enligt en undersökning av…
2024-03-25 08:45
En man har vid två tillfällen, 5 och 6 mars, ofredat kvinnor sexuellt på campus Engelska parken. Det rapporterar UNT…
2024-03-18 11:10
I januari tillsattes en arbetsgrupp som ska utreda förutsättningarna för att flytta om verksamheten inom Campus Gamla…