Utbildning brister i kvalitet
19 av 57 utbildningar inom pedagogik, didaktik och utbildningsvetenskap på svenska universitet och högskolor brister i kvalitet, enligt en utvärdering från UKÄ. Däribland kandidatprogrammet i pedagogik vid Uppsala universitet. nbsp;
Till grund för utvärderingen ligger intervjuer och en granskning av självständiga arbeten. Det man har tittat på är hur väl studenterna lever upp till examensmålen och i två av fem fall av utvärderade examensmål brister det på kandidatprogrammet i pedagogik i Uppsala. nbsp;
Enligt UKÄ visar urvalet av självständiga arbeten på bristande kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, dess vetenskapliga grund, metoder, fördjupning inom en del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor. Också studenternas förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning kritiseras. nbsp;
Nu riskerar utbildningen att mista examenstillståndet, om inte bristerna är åtgärdade inom ett år. Enligt prodekan Jonas Almqvist har man redan påbörjat ett utvecklingsarbete där man sett över A- och C-kurserna och nu ska titta på B-kursen.
– Vi tar allvarligt på den här kritiken, det är inte så att vi slår oss till ro och säger att vi redan arbetar med det här, utan vi kommer att ta bedömningsgruppens yttrande på allvar och jämföra med det utvecklingsarbete som pågår. De kanske har upptäckt saker som vi inte har upptäckt, säger Jonas Almqvist.