Annons
Gustaf Ulfendahl och Sofia Hedman är projektledare för årets upplaga av Kontaktdagarna. Runt omkring i korridorerna träffar studenterna företag som de har chans att få veta mer om arbetslivet av.
Foto: Jenny Lagensjö

Nya koncept på välbesökt mässa


Kontaktdagarna pågår för fullt på Ekonomikum under onsdagen och torsdagen. Arbetsmarknadsmässan är ett sätt för studenter att få kontakt med potentiella arbetsgivare under utbildningen.

Cirka 70 företag finns på plats på Ekonomikum under Kontaktdagarna och korridorerna har fyllts av små montrar med gratisgrejer och möbler där företagsrepresentanter samtalar med studenter i ekonomi, systemvetenskap, juridik och samhällsvetenskap.
– Det är mycket mingel och alla är liksom på hugget, både studenter och företagsrepresentanter, så det känns som att det blir väldigt bra stämning häruppe, säger Sofia Hedman, en av projektledarna för årets mässa.

Tillsammans med Gustaf Ulfendahl styr hon över projektgruppen, ett tjugotal studenter, som arbetat med mässan sedan förra våren. Ett heltidsjobb på ideell basis för projektledarna, som samtidigt bollar arbetet med sina egna studier i ekonomi. nbsp;
– Senaste tiden kanske det har blivit lite mer Kontaktdagarna än plugg då, skrattar Sofia Hedman.

Många av företagen har så kallade enskilda kontaktsamtal där studenten och en företagsrepresentant träffas i 20 minuter för att prata om till exempel vad företaget arbetar med och om det finns några sommarjobb eller traineetjänster som studenten kan söka. För att få ett sådant samtal behöver studenten ha ansökt redan i december med en motivering och sitt CV. Cirka 300 personer har sökt sådana samtal i år.
– Det är väldigt många som har sökt, och många som inte har fått för det är väldigt attraktivt. Men därför är det ju bra att de här spontana samtalen finns på mässan, säger Sofia Hedman.
– Ja, och sedan är det ju väldigt olika vad företagen söker också, vissa söker ju extrajobbare och då kanske de vill ha en student som går första terminen, och så finns det andra företag som som väljer ut färdiga kandidater för nyanställningar så det är lite olika. Målet har varit att bredda mässan och ge alla studenter någonting, säger Gustaf Ulfendahl.

Nytt för i år är att mässkatalogen har slopats och ersatts av en app, ett koncept som går hand i hand med att mässan också för första gången är miljöcertifierad. Till exempel ska goodiebagsen ska ha ett hållbart koncept, man har slopat mycket av den bilkörning som behövdes tidigare i programmet, maten är närproducerad och flera föreläsare har en CSR-inriktning.
– Vi har tillsatt en hållbarhetsansvarig som heter Caroline Hedlund, och det är en helt ny roll, men det har verkligen blivit jättebra, hon har sett över hur vi kan göra det här på bästa sätt, säger Sofia Hedman.

Båda projektledarna ser ett behov av mässan för att studenterna på de olika utbildningarna ska kunna knyta kontakter med arbetslivet. Samtidigt behöver målet för den enskilda studenten inte vara att få ett jobb, utan bara få en inblick i hur arbetsmarknaden ser ut och vad det finns för typer av jobb, understryker projektledarna. Och till de studenter som känner sig osäkra på att ta kontakt med företagen har de råd att ge.
– Ta chansen att gå fram och säg hej. Jag kände att det var lite läskigt första terminen, men företagen är här just för att träffa studenter och bara man säger hej så har man ett samtal igång, för företagsrepresentanter vet ju precis vad de ska säga. Så våga ta det där första steget, säger Sofia Hedman.


Annons

Annons

Läs mer

2024-03-26 08:41
Uppsala hamnar i biottenskiktet i en ny ranking över de bästa studentstäderna i Sverige 2024, enligt en undersökning av…
2024-03-25 08:45
En man har vid två tillfällen, 5 och 6 mars, ofredat kvinnor sexuellt på campus Engelska parken. Det rapporterar UNT…
2024-03-18 11:10
I januari tillsattes en arbetsgrupp som ska utreda förutsättningarna för att flytta om verksamheten inom Campus Gamla…