Annons
Att stå på mässor är en sak, men att bygga relationer med potentiella studenter i andra länder kräver ofta mer, tror Detlef Clöwe.
Foto: Privat

”Uppsala universitet måste börja prata om marknadsföring”


I Hanoi har Uppsala universitet öppnat ett kontor, bland annat för att rekrytera vietnamesiska studenter till sina internationella program. Detlef Clöwe, som är ansvarig för projektet, tror att det på sikt kan utvecklas till ett permanent utbildningscenter och ett exportkontor för svensk utbildning.

Till Vietnam finns alla förutsättningar att exportera svensk utbildning, menar Detlef Clöwe, som sysslar med just det för Uppsala universitets räkning. Sverige har – och har länge haft – nära band till landet och det finns en stor efterfrågan på högre utbildning.
– 125 000 personer studerar utomlands varje år, utan stipendier. Det finns en köpkraft och utvecklingen har gått snabbt. Den egna högskoleutbildningen är underutvecklad i förhållande till efterfrågan, säger Detlef Clöwe.

Hans jobb består till stor del i att bygga relationer på plats, inte bara med studenter utan också med lärare och föräldrar, för att rekrytera vietnameser till Uppsala universitet. Ett representationskontor som det Uppsala universitet öppnat i Hanoi är mycket ovanligt för högskolesverige – men rätt väg att gå tror Detlef Clöwe.
– Det sitter i den personliga relationen, att de litar på mig när jag säger att någonting är bra. Det är någonting annat än att sälja in universitetet på en utbildningsmässa.

Hittills, tror han, har Uppsala universitet inte behövt göra reklam för sig. Det finns en informationsavdelning, som bland annat tar fram broschyrer riktade till möjliga studenter internationellt, men ingen marknadsföringsavdelning. Vad man egentligen ska sälja in universitetet med, varför man ska välja Uppsala istället för Roskilde eller Nottingham, har man inte riktigt behövt fundera över, menar Detlef Clöwe.
– … men som det ser ut nu med konkurrensen så måste vi börja prata om marknadsföring, säger han och fortsätter:
– Vi måste ut i världen mycket mer. Jag är lite orolig att vi håller på att hamna efter, säger Detlef Clöwe

Att vara konkurrenskraftiga internationellt är en kvalitetsfråga, understryker han.
– Uppsala, Lund och andra gamla universitet lever på att ”men vi är ju bäst”. Söktrycket är stort från hemmamarknaden och man är väldigt nöjd men man tappar sakta men säkert i den globala konkurrensen.

Vad som händer med kontoret 2016 när försökstiden formellt avslutas är ännu inte klart, men Detlef Clöwe är övertygad om att man vill fortsätta från Uppsalas håll: just nu diskuterar man utsikterna för verksamhetsförlagd utbildning och fler Uppsalakurser på plats. Han tror också på samarbete med andra svenska lärosäten; en del har redan hört av sig med frågor om att ingå i representationskontoret. På sikt skulle det kunna utvecklas till ett virituellt campus och ett exportkontor för svensk högre utbildning generellt.
– Jag tror på det här, säger Detlef Clöwe.


Annons

Annons

Uppsala i Hanoi för att rekrytera

Sedan den 11 november 2014 finns ett representationskontor för Uppsala universitet i Vietnams huvudstad Hanoi. Projektet är till att börja med ett försök på två år, till och med juni 2016.

Studenterna från Vietnam är såkallade avgiftsbetalande tredjelandsstudenter. Sedan år 2011 måste utomeuropeiska studenter betala för sin utbildning i Sverige. När detta infördes tappade man nästan 80 procent av tredjelandsstudenterna. Sedan dess har lärosätena återhämtat sig en aning – även om man inte kommit upp i tidigare nivåer.

Läs mer

2024-03-26 08:41
Uppsala hamnar i biottenskiktet i en ny ranking över de bästa studentstäderna i Sverige 2024, enligt en undersökning av…
2024-03-25 08:45
En man har vid två tillfällen, 5 och 6 mars, ofredat kvinnor sexuellt på campus Engelska parken. Det rapporterar UNT…
2024-03-18 11:10
I januari tillsattes en arbetsgrupp som ska utreda förutsättningarna för att flytta om verksamheten inom Campus Gamla…