Foto: Christopher HollmannRäkningen för den retroaktiva hyreshöjningen i höghusen skickades ut i mitten av juni och förväntades vara Heimstaden tillhanda senast 30 juni.

Missnöje kring retroaktiv hyreshöjning

Ett mindre angenämt brev från Heimstaden väntade på de hyresgäster som kom tillbaka till Flogsta höghus efter sommarledigheterna. Ett inbetalningskort för en retroaktiv hyreshöjning från februari till maj på 116 kronor förväntades ha betalats in i slutet av juni – en period då många av hyresgästerna inte är där eftersom juni och juli är hyresfria månader i höghusen.

Strax innan årsskiftet 2014/2015 begärde hyresvärden Heimstaden en höjning av hyrorna i Flogsta höghus som skulle träda i kraft 1 januari 2015. Men begäran bestreds av Hyresgästföreningen Uppsala studentbostäder, HUS, som ansåg att hyreshöjningen var för hög och förhandlingarna strandades därför under flera månader.
Först i maj kom Heimstaden, HUS och HFH (Hyresgästföreningen Flogsta höghus) överens om en höjning som till slut landade på 0,88 procent – en lindrig höjning med Uppsalamått mätt där den normala årliga hyreshöjningen brukar ligga på mellan en och två procent. Men att i juni få en räkning på den retroaktiva höjningen för de månader då förhandlingarna har varit strandade är något som inte har uppskattats av flera av hyresgästerna i höghusen.

Christopher Hollman hör till de hyresgäster som blev överraskade av Heimstadens räkning på 116 kronor när han i juli kom tillbaka till Flogsta efter att ha besökt sin familj i Tyskland.
– När jag kom hem från min resa hade jag ett brev från Heimstaden i min brevlåda om att jag skulle betala en hyreshöjning retroaktivt. På markplan i huset fanns en lapp från HUS uppsatt där det stod att hyresförhandlingarna hade strandat då de olika parterna inte hade kommit överens. Med det i åtanke mejlade jag HUS för att be om råd och fick svaret att jag borde betala så snabbt som möjligt för att undvika påminnelseavgifter, säger han.
Ett stort problem, menar Christopher, är att de inte har skickat ut någon information om att en retroaktiv höjning skulle ske innan de skickade ut fakturan.
– Men det som jag blev mest irriterad över är att de skickar ut fakturan mitt i sommaren under en månad då ingen är hemma. Dessutom, eftersom juni och juli är hyresfria månader är det ingen som förväntar sig att få en räkning då.
Fakturorna från Heimstaden, daterade 16 juni, förfaller redan två veckor efter att de skickades ut, 30 juni, vilket innebär att den som inte befunnit sig i Uppsala under den tiden har missat möjligheten att betala i tid. Men det menar Pontus Rode, Senior investment manager på Heimstaden, inte är en giltig anledning till att man inte skulle hinna betala i tid.
– Räkningar får man ju oftast en gång i månaden både som student och arbetande vuxen så det ska inte komma som en överraskning, säger han.
Men varför valde ni att skicka ut räkningen för den retroaktiva höjningen i mitten av juni när det är allmänt känt att väldigt många studenter inte befinner sig i sina lägenheter under juni och juli?
– Det beror på att hyresförhandlingarna drog ut på tiden. Vi hade hoppats på att komma överens om en hyreshöjning innan årsskiftet eller eventuellt lägga på en tiondels procent på höjningen så att man slapp en retroaktiv höjning. Men nu avslutades förhandlingarna i maj och då beslutade vi att vi ville skicka ut räkningen så snart som möjligt så att den inte skulle byggas på ännu mer.

Nu verkar det dock som att Heimstaden inte kommer att lägga på någon påminnelsefaktura för den retroaktiva höjningen för de som inte hann betala innan 30 juni. Enligt Anja Andersson på HUS, som också har varit i kontakt med Pontus Rode, kommer alla hyresgäster i höghusen ha på sig till den sista augusti att betala innan Heimstaden går vidare till Inkasso eller kronofogden.