Nya regler för pubrundor
Redan våren 2014 beslutade nationernas samarbetsorgan, Kuratorskonventet, om gemensamma mottagningsriktlinjer. De som ordnade en inspark på nation var tvungen att ha en ansvarig kontaktperson som kunde sörja för gruppen och ansvara för eventuella tråkigheter. I december förra året bestämde man också att faddrar måste anmäla sin pubrunda eller temakvällar till nationerna senast en vecka innan en pubrunda ska äga rum.
– Syftet är att det ska vara samma riktlinjer för alla programföreningar och att nationerna ska kunna planera så att deras pubar fungerar. Vissa nationer kan inte ta emot stora sällskap, och då kan de säga nej i god tid, säger Bauke de Jong vice Curator Curatorum.
Riktlinjerna har skickats ut till de större programföreningarna och har också kommunicerats via studenthälsans mottagningsutbildning.
– Nationerna har varit nöjda och jag tror att det har funkat bra. Det har inte varit några större incidenter sedan vi implementerat riktlinjerna. nbsp;
Vad får man för straff om en pubrunda spårar ur?
– Programföreningen kan stängas av från nationen. Men vi vill inte sätta dit någon och det är verkligen en sista åtgärd. Vi försöker hålla en dialog och diskutera hur det kan göras bättre nästa gång.
Om man som privatperson drar ihop en runda på runt 15 personer, måste man anmäla sig då?
– Vi har diskuterat det. Men nej, riktlinjer är främst till för programföreningarna.
Vore det inte rätt skönt om pubrundor kunde annonseras på nationsguiden, så att man som civil besökare kunde veta vilka dagar man skulle undvika att gå ut?
– Rent praktiskt är det nog svårt att hålla reda på. Men det är därför riktlinjerna finns, så att nationerna ska kunna planera i förväg för större sällskap. Jag vet att Norrlands har löst det så att de har haft pubrundan i ett speciellt rum. På så sätt blir det inte lika jobbigt för andra gäster.