Foto: ArkivFlera hundra boende i Flogsta höghus uppges ha haft problem med internet under nästan två veckors tid.

”Alla som haft problem ska anmäla”

I snart två veckor har delar av de boende i Flogsta höghus haft problem med sin internetanslutning. Men sedan igår ser problemet ut att vara löst och Heimstaden ska nu försöka reda ut omfattningen på störningen för att bedöma ersättningsnivån till de drabbade.

I facebokgruppen Flogsta 2015-2016 har stämningen varit i det närmaste desperat under snart två veckors tid. Sedan Heimstaden bytte internetleverantör från UpUnet-S till Alltele har internetanslutningen bitvis varit obefintlig i vissa delar av området.

Flera boende i Flogsta skriver att de ringt både Heimstaden och Alltele upprepade gånger utan att det blivit någon lösning på problemet. Många undrar också hur det blir med ersättning. En gruppmedlem på facebook försöker skoja till det och skriver: ”As someone living in Kantorsgatan, people always look weird at me when I tell them I go to Flogsta to study. But where else in Uppsala do you find a place without internet?”

I början av veckan ringer Ergo upp områdeschefen för Heimstaden Uppsala som hänvisar till regionchefen Roger Sjöstedt. Han hänvisar i sin tur till Heimstadens vd eller ”Senior Investment Manager”. VD:n svarar inte, sitter i telefon, eller är på möte. Senior Investment Manager hänvisar tillbaka till regionchefen som under fredagen helt plötsligt vill svara på frågor från Ergo. Nu tycks problemet vara löst.

– Från och med igår funkar det. Det ska vara full fart, och är det inte så för alla så skall detta givetvis anmälas till Alltele direkt, säger regionchef Roger Sjöstedt på fredagen.

Vad beror felet på?

– Jag vet inte exakt. Vi har bytt leverantör och det har varit problem med installationen. När jag pratade med Alltele igår visste de inte heller. Men nu funkar det så de måste ha rättat till något. Men jag vet inga detaljer, du måste prata med Alltele.*

Det har tagit ganska lång tid, två veckor?

– Inte fullt, men nästan, ja.

Kommer de drabbade att få ersättning?

– Vi jobbar på det, först måste vi se så att problemet är ur världen och inte återkommer.

Men de kommer att få ersättning?

– Det är det rimliga att anta när de haft så stor störning som de har haft.

Hur stor ersättning?

– Jag kan inte bedöma ersättningsnivån, alla har inte haft samma störning. Hade det varit helt dött för alla boende i två veckors tid hade det varit enklare att räkna ut. Som det ser ut nu är det ganska rörigt med många tillfälliga problem, då är det mycket svårare.

Det låter jättekrångligt att räkna ut.

– Ja det är det. Alla som haft problem ska fortsätta anmäla varje gång brister i uppkopplingen uppstår, så vi får reda på i hur stor omfattning det varit problem. Vi har satt upp lappar i husen där det står att man ska ringa in och anmäla. Det ska utredas och jag gissar att hyresgästföreningen kommer vara med och förhandla.

Hur många är det som är drabbade?

– Det skiljer sig åt mellan olika huskroppar. Men det rör sig om flera hundra i alla fall. Vi vill slutligen be samtliga drabbade om ursäkt och vi hoppas på ett problemfritt surfande framöver.

Är ni nöjda med Alltele som leverantör?

– Det är för tidigt att säga, men vi är nog alla överens om att starten inte gått så bra. Vi beklagar den period av teknikproblem som har varit. Nämnas kan också att vi nu även går in i en ny fas där hela nätverket i samtliga huskroppar byts ut så att både hastigheten och stabiliteten ska förbättras. Hela ombyggnationen förväntas bli klar till sommaren.

* Ergo har sökt Alltele som lovat att återkomma med svar på måndag.