Foto: Sigrid AskerHelena Nordlund, Dianna Zeleskov och Björn Collin manar upprörda hyresgäster till lugn.

"Heimstaden är svåra att förhandla med"

HUS möte om de strandade hyresförhandlingarna med Heimstaden väckte många känslor och rätade ut några frågetecken. Många är upprörda men HUS manar till lugn.

Foto: Sigrid AskerAngus Lau tycker inte att Heimstaden är värda den hyreshöjning de begär.

Omkring 30 boende i Flogsta höghus har samlats i föreningslokalen på Sernanders väg 2. Vända mot dem står Helena Nordlund, förhandlare på Hyresgästföreningen, Dianna Zeleskov, ordförande i Hyresgästföreningen Flogsta höghus (HFH) samt Björn Collin, jurist på Hyresgästföreningen. På engelska informerar de om hur situationen ser ut sedan hyresförhandlingarna med Heimstaden strandade i slutet på förra året.

– Ni som följde vårt råd att betala den gamla hyran trots att Heimstaden skickat ut avier med hyreshöjning kan fortsätta göra det. Ni andra bör fortsätta betala den nya hyran, annars är det ett lagbrott, men kan protestera genom att mejla Heimstaden och förklara att ni betalat av misstag. Vi ska göra vårt bästa för att ni ska få era pengar tillbaka, säger Björn Collin.

Redan här kommer synpunkter. En besökare påpekar att Heimstaden är väldigt svåra att nå.

– Skickar man ett mejl svarar de inte på flera dagar. Ringer man verkar nästan alla ha gått hem klockan två. Hur kan de göra det när de har en massa obesvarade mejl?

En annan undrar varför hyresförhandlingarna var tvungna att avbrytas. Helena Nordlund betonar att Hyresgästföreningen och dess systerförening Hyresgästföreningen Uppsala studentbostäder (HUS) hade önskat att de kunnat fortsätta, men att man uppfattar det som att Heimstaden inte vill.

– Heimstaden är svåra att förhandla med. De har höga tankar om sig själva som hyresvärd, säger hon.

Samtidigt understryker Hyresgästföreningen och HFH att Heimstaden inte har brutit mot lagen, även om deras budskap varit förvirrande. Som hyresgäst gör man därför bäst i att förhålla sig lugn och följa deras råd.

– Informationen skickades bara ut på svenska trots att vi har många internationella studenter. Det är olämpligt men inte olagligt, säger Helena Nordlund.

Även i andra avseenden upplevs Heimstaden ha varit otydliga, till exempel när det gäller den bitvis bristfälliga internetuppkopplingen i området. Den kompensation som har utlovats på grund av stora anslutningsproblem i våras har fortfarande uteblivit och hyresgäster som har felanmält hos Heimstaden har hänvisats till internetleverantören Alltele, vilka i sin tur hänvisar tillbaka till Heimstaden.

– Mejla båda för säkerhets skull. Även när det gäller andra problem, som värmen eller tvättstugorna, är det viktigt att alltid felanmäla. Då kan vi ta med oss det om förhandlingarna går vidare till hyresnämnden, säger Dianna Zeleskov.

Flera hyresgäster uttrycker oro över vad de upplever som ett hot från Heimstaden att omvandla studentrummen till vanliga lägenheter. I den frågan har varken Hyresgästföreningen, HFH eller HUS besked, men Björn Collin säger att hyresgästerna inte ska behöva oroa sig för att bli uppsagda under sin studietid.

– Vi vet inte mer om deras planer än vad som framgått i medier, men de måste vänta med ombyggnation av era rum tills ni har flyttat ut, försäkrar han.

När mötet har pågått i närmare en timme ber en man som står i dörröppningen mot korridoren om ordet. Han säger sig vara trött på den fientliga inställning till Heimstaden som han upplever bland många boende i Flogsta höghus, och hänvisar till förstörelsen av hyresvärdens lokal för några veckor sedan.

– Är alla här ute efter krig? Hyreshöjningen är ju bara på 20 kronor för studentrummen, är det verkligen värt att föra krig över ? Folk som bor här är allt annat än snälla mot Heimstaden. Att de vill bygga om beror på allt skit de utsätts för.

– Det var ju de som började kriget, hörs från publiken.

Helena Nordlund påpekar att sabotage givetvis är oacceptabelt och måste upphöra. Att hålla snyggt är ett kollektivt ansvar. Hyresgästföreningen vill ha ett bra förhandlingsläge.

– Vi vill hitta en fredlig lösning. Hur mycket man kan höja hyran är en principsak – 20 kronor kanske känns okej, men gör 100 eller 200 det?

– Utan en hyresgästförening som för vår talan kanske vi snart måste betala 10 000 i månaden, påpekar en kvinna i publiken.

En kvart efter beräknad sluttid avrundas mötet. ”Tack för ert jobb”, säger en kvinna till hyresgästföreningarnas representanter innan hon lämnar lokalen. Erik Bertse, mannen som hade invändningar mot attityden mot Heimstaden, stannar kvar en stund och pratar.

– Jag är orolig för områdets framtid. Jag vill ha det lugnt och fint i stugan, säger han med ett leende.

Fredrik Lundquist har bott i Flogsta i tre år. Han kom hit för att han känner oro över de strandade hyresförhandlingarna, och framförallt över planerna på ombyggnation.

– Det är inte svart eller vitt. Båda sidor har sina anledningar, men visst har Heimstaden varit dåliga på att informera. Sedan är det ju problemen med internet och värmen, säger han.

Kvinnan som påtalade vikten av hyresgästföreningar heter Angus Lau och är gäststuderande från Hong Kong. Hon är kritisk till Heimstaden på flera punkter och upplever dem som närmast hotfulla.

– De satte upp lappar i trapphusen där det stod att eftersom alla inte betalat den nya hyran kommer de ha mindre pengar till underhåll. Jag har dock förstått att de går med vinst. Och så hotar de med att bygga om på grund av förstörelse, när de inte ens vet om det är boende i området som ligger bakom, säger hon.

Angus Lau menar att Heimstaden inte förtjänar 20 kronor mer i månaden från sina hyresgäster. Hon upplever att många är missnöjda men inte vet vilka rättigheter de har.

– Nu känns det bättre för mig, när jag har varit här och lyssnat.