Foto: Sandra GunnarssonFlogsta höghus har fortsatt dålig internetuppkoppling. men beror internetskuggan verkligen på DDoS-attacker?

Varför strular internet i Flogsta höghus?

Vecka efter vecka rapporterar boende på Sernanders väg om internetuppkoppling som är långsam och tidvis obefintlig. Leverantören hänvisar till DDoS-attacker, men enligt it-säkerhetsexpert på Uppsala universitet finns en mer sannolik förklaring.

I Facebookgruppen ”Flogsta 2016-2017” postas nästan dagligen inlägg där hyresgäster skriver om internetuppkoppling med ständiga avbrott. I januari hävdade hyresvärden Heimstaden och internetleverantören Alltele att problemen berodde på att någon i området sände ut DDoS-attacker i syfte att sabotera. Man tillsatte särskild bevakning över det hus attackerna verkade komma från.

Tony Lindberg, informationssäkerhetssamordnare på säkerhetsavdelningen vid Uppsala universitet, menar att DDoS-attacker inte är den mest sannolika förklaringen till dålig uppkoppling i Flogsta höghus. En DDoS-attack går ut på att en massiv mängd enheter skickar ut uppkopplingsförfrågningar som stör anslutningen.

– Ofta har de ett väldigt väldefinierat mål, som ett företags hemsida. Personligen har jag svårt att förstå varför man skulle ”dosa” ett studentbostadsområde, säger Tony Lindberg.

Även innan Alltele tog över som internetleverantör i Flogsta höghus fungerade uppkopplingen ofta dåligt. Tony Lindberg tror att grundproblemet är för mycket trafik på ett begränsat nätverk.

– Dagens studenter är väldigt uppkopplade och lever stor del av sina liv online. Det har förändrats mycket de senaste tio åren och nätverket har kanske inte hängt med, säger han.

Som internetleverantör kan man dock dock lätt förväxla överbelastning med attacker. Oavsiktliga interna störningar är svåra att skilja från medvetet sabotage när man studerar nätverkstrafik.

– För Alltele ser det säkert ut som DDoS-attacker, säger Tony Lindberg.

Vad som behöver göras för att lätta på belastningen av nätverket kan han inte svara på i det enskilda fallet.

– Man kan behöva byta ut all aktiv elektronik eller begränsa viss typ av trafik, men jag kan inte uttala mig utan att ha sett problemet.

För ett år sedan bytte samtliga studentbostäder internetleverantör. Tidigare omfattades alla av Uppsala universitets nätverk UpUnet. När universitetet slutade förse studentbostadsområdena med gratis internet var det upp till hyresvärdarna att själva välja leverantörer. Enligt Pelle Lindé, it-strateg vid universitetets it-avdelning, har förändringen i de flesta berörda områden varit lyckosam för studenterna.

– Folk hör ju sällan av sig för att berätta att något funkar, men när jag är ute och rör på mig får vi positiv feedback från studenter som bor i Studentstadens och Rikshems områden. I Flogsta höghus är det dock fortfarande problem, säger han.

Heimstaden var den enda av hyresvärdarna som valde Alltele som internetleverantör. Pelle Lindé har ingen synpunkt på företaget.

– Heimstaden har valt utifrån sina kriterier. Alltele är ganska billiga. Frågan man ska ställa sig är vad en internetleverantör gör när uppkopplingen inte fungerar. Lägger de tid och intresse på att lösa problemen?

Ergo har sökt Alltele.