Wikimedia commons/ AlmonrothKlagomål på bristfällig uppkoppling har blivit något av en följetong i Flogsta höghus.

Fortsatta problem – ingen ersättning

Utlovad kompensation för anslutningsproblem i Flogsta höghus dröjer. Enligt Heimstadens regionchef Roger Sjöstedt måste bredbandet börja fungera felfritt innan hyresgästerna kan få sina pengar.

Först när problemet är löst kommer hyresgästerna att ersättas för störningar i uppkopplingen. Det är vad Roger Sjöstedt, regionchef på Heimstaden, svarar på varför den ekonomiska kompensation som enligt tidigare bud skulle ha kommit senast i november ännu inte betalats ut till boende i Flogsta höghus.

– Ersättningen måste förhandlas fram med HUS (Hyresgästföreningen Uppsala Studentbostäder). Den ska baseras på hur mycket störningar man haft under tiden bredbandet inte har fungerat, så först måste problemet vara löst, säger han.

I förhandlingarna kommer man att utgå från internetleverantören Allteles lista över felanmälningar. Därför är det viktigt att alla som har problem med anslutningen anmäler det, säger Roger Sjöstedt.

– Det är till Alltele man ska vända sig, så att vi kan få fram var, när, varför och för vem internet inte har fungerat.

Roger Sjöstedt kan inte svara på ifall ersättningen kommer att variera i omfattning beroende på hur mycket problem man haft, men tycker att det låter rimligt.

– Det verkar ju orättvist om alla skulle få samma ersättning, när vissa har haft mer störningar än andra.

I dagsläget kan inte Roger Sjöstedt uppskatta hur lång tid det kan ta innan hyresgästerna får sina pengar. Ergo har sökt Alltele.