Utmattande om att vara fattig i det rika Sverige

"Marika Holmström gör en gedigen insats som den utarmade Beata i dramatiseringen av Charlotta von Zweigberks roman, och hon lyckas fånga utsattheten och överlevnadsinstinktens gränskapacitet på ett trovärdigt sätt." Jonathan Schiess har sett "Fattigfällan". Läs mer

Fri (?) vilja blir mörk komik

"Efter att ha gått på en föreläsning av en hjärnforskare börjar Sam ana att den hotfulla mördare som han skall personifiera på scen lika gärna hade kunnat vara han själv om hans genetik, miljö och uppväxt hade varit densamma som karaktärens."
Beatrice Erkers har sett Den fria viljan på Uppsala stadsteater. Läs mer

Shakespeares fulaste skurk

"Redan under de första sekunderna lyckas Eva Melander utstråla det obehag som denna man symboliserar, och dramats absurda ton är satt." Beatrice Erkers har sett Rickard III på Uppsala stadsteater. Läs mer

En mycket talangfull pjäs

"Uppsala stadsteaters uppsättning av klassikern Den talangfulle Mr. Ripley är fylld av suveräna skådespelarinsatser – framförallt Simon Reithners gestaltning av en titelkaraktär som är både psycho och humoristisk sticker ut." Läs mer

Kaos av Disneykaraktärer på imponerande marsspex

"Marsspexet har totalt skippat tanken att börja lugnt och sedan långsamt höja sig, utan kör istället på rivstart ända från början. Allt roligt ska fram." Läs mer

När vitt och kristet blir viktigt

"Jonatan är kristen, kåt och kär och har egentligen allt att vara rädd för. Han är med i församlingen Livets Ord som inte tillåter sex och intima relationer före giftermål."
Johanna McCormick har sett "Det finns ingenting att vara rädd för". Läs mer

Avskalat med attityd om hemmafruar

"En rosatonad bakgrund, en life-size flamingo vid scenkanten och drinkar i skådespelarnas händer verkar vara allt som behövs för att skapa den där ´semester-på-gränsen-till-vansinnes-känslan´" skriver Ergos Beatrice Erkers. Läs mer

Dystert och vackert i absurd balans

"Broarna mellan liven, livsödena och lidelserna framträder tydligare och till slut står Gyllene Drakens kockar på just en sådan bro när allt tystnar, saktas ner och mörknar." Läs mer

Klassiskt men oanat aktuellt på VG

Scen. Drama om maktspel, könsroller och sex – Västgöta nations teatergrupp sätter upp klassiska "Farliga förbindelser" från 1782, en berättelse som återigen fått oväntad aktualitet.

Tidlös syskonkärlek i minimalistisk mangaförpackning

Recension. "Tack vare den friska fläkt av energi och humor som löper genom hela föreställningen lämnar jag salongen lycklig och varm om hjärtat." Beatrice Erkers har sett Bröderna Lejonhjärta på Uppsala stadsteater.

Syndicate content