Foto: Anneli HidalgoMartin Severyn och Niklas Pettersson repeterar en slagsmålsscen.

Premiär för en färgsprakande Shakespeare

Bakom dörrarna på Reginateatern är arbetet i full gång. Ljusteknikerna riggar lamporna till scenen. Klänningar sys färdigt och backar med dricka bärs in. Ergo kollade läget inför premiären av "Trettondagsafton" på Reginateatern.

Cecilia Jonasson är musikansvarig och Anna Norder är koreograf för dansgruppen Benwermarna.

– Generalen på jubileumsgruppen frågade mig om jag kunde göra en uppsättning liknande den vi gjorde för fem år sedan av en Midsommarnattsdröm med teatern, kören och Benwermarna. Så då bestämde vi oss för att göra en till Shakespearepjäs med dans och musik som ett slags uppföljning på det, berättar producenten och regissören Åsa Grantzelius.
Sedan i höstas har Åsa tillsammans med Anna Norder, koreograf för dansgruppen Benwermarna, och musikansvariga Cecilia Jonasson arbetat fram en modern musikalversion av den klassiska förväxlingskomedin. Projektet har varit stort och utmanande, med över 30 personer på scenen som alla har fått komma med sina idéer för uppsättningen. Bandet Oliviaz bildades endast för att sätta den musikaliska prägeln på pjäsen.
– Det har varit ganska intensivt emellanåt. Att dansa till ett liveband är inte alltid det lättaste, menar Anna Norder.
Cecilia Jonasson tycker att just gränsöverskridandet och samarbetet har varit det mest intressanta med uppsättningen.
– Ibland har man fått skriva om en låt som inte passade till dansen, så mycket musik har fått läggas åt sidan. Men det har samtidigt varit väldigt givande med alla dessa utmaningar.
Föreställningen bjuder på både dans och musik i flera olika genrer såsom hårdrock, jazz och klassiskt, vilket de hoppas kan tilltala en bred publik.
– Shakespeare har tacksamma texter och framförallt komedierna, säger Åsa. De tar upp teman som fungerar i alla tider och går att konvertera till nutid. Sedan är de fyllda av fantasi, vilket också gör det lättare att ta in andra element som sång och dans.

Martin Severyn är utbytesstudent från Tjeckien. Han spelar rollen som den komiske figuren Andreas Blek af Nosen.
– Han är en baron som har mycket pengar men är lite dum. Det är en rolig karaktär som drar många vitsar och som blir utnyttjad på grund av hans rikedom och hans dumhet. Så det är lite synd om honom, berättar Martin.
Det hårda arbetet inför premiären har dock satt sina spår. Två dansare och fyra skådespelare sjuka och inga ersättare finns. Men det verkar tas med en klackspark.
– Vi har tre skådespelare som låter ungefär som Martin gör som knappt har någon röst, säger Åsa medan Martin skrattar hest. Sedan har vi en annan som har knäckt ryggen och knappt kan gå, men å andra sidan så spelar hon en 90-åring så det kan ju vara en tillgång i rollen.
Nu ser de bara fram emot morgondagen och att få spela upp det som de har repeterat i månader. Framförallt vill de bjuda publiken på en ordentlig show.
– Det vi har gått in för att göra är en gladföreställning. Du ska må bra när du går härifrån, säger Åsa.