Foto: Markus Hedov/pressbildFilip Pachucki, Maria Hartman, Adam Vesterbacka i musikalen "Köttmarknaden" som är inspirerad av Neil Strauss raggningsbok "The Game""

Lyckat om spelet på köttmarknaden

Teater C inviger kulturhuset Köttinspektionens nya scen med en väldigt lyckad musikal. Föreställningen är löst baserad på Neil Strauss självbiografi ”The Game”, men Teater C lyckas med långt mycket mer än sitt källmaterial.

Foto: Markus Hedov/pressbildPer Wickström, Josef Törner, Liza Parisi, Filip Pachucki och Maria Hartman.

Köttmarknaden

En musikal av Dag Thelander (text) och Per Wickström (musik)

I rollerna: Maria Hartman, Filip Pachucki, Liza Parisi, Josef Törner och Per Wickström

Kör: Julia Boivie, Gloria Kisekka Ndawula, Emil Rudfeldt och Adam Vesterbacka

Orkester: Robin Englund, Anton Ericson, Christian Petersson och Johan Sund

Spelar: 14, 15, 16, 21, 22, 23, 24, 28, 29, 30 november på Köttinspektionen.

Relaterade artiklar

Köttigt. Frigruppen Teater C har premiär för sin nyskrivna musikal "Köttmarknaden" i Köttinspektionens nyrenoverade lokaler den 14 november.

Musikalen handlar om en vit, trettioårig, relativt lyckad killes resa från nörd till raggningsexpert. Det enda område som huvudperson inte har lyckats inom är på kvinnofronten. Huvudpersonen, en ”idiotjävel på kärlek”, visar sig dock ha en talang för att spela "spelet". Hans motivation visar sig snabbt handla om att hämnas på alla de som någonsin avvisat honom, snarare än att kunna kommunicera med kvinnor. Han blir av intresse för den störste raggningsexperten i landet ”Kungen”, som dubbar honom till ”Prinsen”.

Tillsammans ger de sig ut för att erövra den enormt lukrativa marknaden för workshops om att få kvinnor på fall. Det är en resa som tar dem längre och längre ifrån dem själva. Samtidigt antar de ironiskt nog en typ av nihilism, att fylla det meningslösa livet med mening. Mer bestämt: att få vilken kvinna som helst att falla för dem, pengar, och makt.

Händelseförloppet följer för det mesta de två herrarnas resa, men perspektivet vrids även om för att se vad som händer med de som blir utsatta för deras spel. Det är ofta viktiga, verkliga relationer som urholkas, medan männen driver framåt för att uppfylla sin nihilistiska filosofi.

I och med att källmaterialet är en bok och föreställningen en musikal så skulle det vara enkelt att fastna i den tidigare. Men jag blir glatt överraskad när känslor, förväntningar, och skeenden faktiskt tillåts göras för det mesta genom sång.

Föreställningen hålls på Uppsalas nya kulturhus Köttinspektionen. Det är premiär för den nybyggda och förhållandevis lilla scenen. Den något sparsamma scenografin fungerar att användas i flera syften mycket väl. Lokalen ger publiken en väldig närhet till händelseförloppen på scen vilket ger en bra rumslig koppling mellan spelet och publiken. 

Köttmarknaden är en lyckad föreställning. Dagsaktuella frågor kommer till ytan genom humor, allvar, och framförallt sång, utförd med hög klass.