Annons

Suggestiv utställning om vår tids gudar


Gustaf Broms7 mars 19 april 2009Uppsala Konstmuseum

De flesta människor har ett behov av att tro på någonting. Förr utgjordes vår trosbild av de konventionella gudarnas gestalter och av sagornas esoteriska drömvärldar. Kritik rörande brist på insikt må riktas mot dem som med svarta skygglappar ännu trampar bekvämt i religionens eller mytens väl uppkörda hjulspår. Men frågan vi snarare bör ställa oss är vad vi andra väljer att ersätta detta med. Vilka är våra nya gudar?
Genom videoverk, skulpturer och ljudinstallationer visar Gustaf Broms vad den västerländska genomsnittsmänniskan väljer att lägga sin tro till. Det är en skrämmande, kväljande obehagskänsla som ingjuts i betraktaren då hon förs genom utställningens fem rum. Omöjlig att fjärma sig ifrån.
Utställningen utgår från konstnären själv som objekt och hans fysiska och psykologiska resa i tid och rum under en period av 16 år. Efter flertalet separata expositioner sammanfattas nu projektet för första gången i sin helhet på Uppsala konstmuseum. Utställningen handlar övergripande om att upprätta meningsfullhet i det meningslösa. Konstnären uppmärksammar oss på hur desillusionerade vi många gånger är. Vi ser inte fullkomligt klart. Inte helt oförstört. De perceptioner som ligger till grund för vår syn på verkligheten är en konsekvens av en mental process ofrånkomligt influerad av den kulturella kontextens tankemönster.
Vi tror att vår världsbild och vår tids myter baseras på rationalitet. Broms visar dock på de sprickbildningar och den absurditet som finns även i de mest övertygande verklighetsuppfattningarna. Nietzsche sade som bekant att Guds roll är att förhindra människan från att begå självmord. Och kanske är det därför det gör så ont, för Broms ruckar nämligen på trons yttersta fundament. Han gör att det livsuppehållande elixiret förlorar sitt läskande utseende och att det svider mot gomseglet då vi sväljer. För sväljer, det gör vi ändå.
Bredvid den avslutande videoinstallationen Where is Here, finner jag projektet Five Faiths for a Brave New World i Lilla Galleriet mest tänkvärt. Konstnären har här konstruerat fem altare placerade i rummets mitt. Varje altare representerar en nutida trosuppfattning. Här finner vi dels Numbismen utgjord av en nallebjörn tillverkad av rosa läkemedelskapslar. Precis som numb antyder syftar Numbismen på en längtan efter bedövning. Vidare träffar vi på Sciencismen: den blinda tron till vetenskapen och intellektets frälsande kraft. Och i rummets ena vrå snurrar en hjälplös marionett som trasslat in sig i sina egna trådar. I ett annat hörn ligger en tjänsteman som i besatthet över sitt arbete knutit in sig i slips efter slips efter slips till orörlighet.
Utställningen är som helhet fantastiskt insiktsfull. Inspirerande. Så suggestivt intalande att det är förbryllande att ingen har gjort något liknande innan. Broms förmåga att träffa rätt tar dock aldrig för mycket plats i förhållande till hans personliga uttryckssätt och originaliteten i hans verk. För ett tag framöver kommer jag därför att skjuta flertalet av mina andra trosuppfattningar åt sidan och istället besöka Broms utställning ännu en gång. Kanske kortsiktigt vila i besatthetens irrationalitet och i känslan att för omväxlings skull bli riktigt förförd, fängslad och berörd.

Läs mer om Gustaf Broms: www.orgchaosmik.org


Annons

Annons

Läs mer

2021-09-15 12:18
De får gärna bli obehagliga och ge uttryck för starka känslor. Dolores Kawalec skapar dockor för att låta ångest, sorg…
2019-10-24 14:54
Under sin praktik hade Moa Höglund i uppgift att ta fram en utställningsidé. Hennes vision om att inkorporera poesi i…
2018-10-29 15:08
Det blev rusning när biljetterna till evenemanget Begravning1 släpptes, så arrangörerna har valt att utöka med en fest…