Annons
Annons
Grundarna till Feministiska lärarstudenter samlades inför det allra första mötet på Blåsenhus, från vänster Saida Sagal Kolmie, Matilda Rosén, Sara Karlsson, Malin Kirsch och Sofia Lucas.
Foto: Jenny Lagensjö

För en genusmedveten lärarutbildning


Ergo var på plats för Feministiska lärarstudenters allra första möte. Vi pratar väldigt mycket om normkritik i skolan, men aldrig om hur vi ska gå tillväga , säger Malin Kirsch, en av föreningens grundare.

På onsdagskvällen fylldes Sydney Alrutz-salen på Blåsenhus av lärarstudenter som kommit för delta i föreningens allra första möte. Tillsammans har de tänkt bilda en plattform för att främja kunskap om genusfrågor på lärarutbildningen.
– Någonting har inte känts rätt i utbildningen. Jag har känt en väldig saknad av ett bredare genusperspektiv, ett mer feministiskt perspektiv. Vi pratar väldigt mycket om normkritik i skolan, men aldrig om hur vi ska gå tillväga, säger Malin Kirsch, initiativtagare till föreningen. nbsp;

Föreningen är ungefär en månad gammal nbsp;och finns under Uppsala studentkårs sektion Lära. Alla föreningens grundare har olika berättelser och exempel på hur de känt att utbildningen inte nått hela vägen vad gäller frågor om normkritik och jämställdhet. Det kan vara allt från att könsstereotyper reproduceras läroböckerna, till att genusfrågan blir en separat del i undervisningen.
– Många av våra lärare besitter en enorm kompetens inom olika pedagogiska områden, men är kanske inte så uppdaterade i genus eller intersektionalitet, vilket skapar en reproduktivitet i vår utbildning. Lärare har bett mig att förklara begrepp som trans för klassen, men jag har inte kunskapen eller praktisk erfarenhet att berätta om det eller hur det ska försättas i praktiken, säger Matilda Rosén.
– Genus blir ofta ett moment i en kurs, sedan när man är klar med det, då är man klar, fyller Saida Sagal Kolmie i.

En del i varför grundarna tycker att det är viktigt att lära sig om genusfrågor som lärare gäller den ökande psykiska ohälsan bland ungdomar. Till exempel visar en rapport från Ungdomsstyrelsen att unga homosexuella, bisexuella och transpersoner upplever sin hälsa som sämre på grund av diskriminering och ett negativt bemötande från samhället, något som den nya föreningen vill att lärarstudenter ska få kunskap om och verktyg att arbeta med när de är färdigutbildade.
– Det är ett enormt ansvar vi kommer att ha. Vi kommer träffa eleverna kanske mer än vad deras föräldrar gör, och möta tankar om sexuell identitet och mobbning. Undersökningar visar att självskadebeteende och psykisk ohälsa ökar, så det är superviktigt, säger Matilda Rosén.

Intresset för föreningen har varit stort upplever grundarna hittills, till exempel har över 300 personer gillat föreningen på Facebook, efter en vecka. Och det finns ett hopp om att kunna nå även de som i dagsläget inte är intresserade av föreningens sakfrågor eller till och med är negativt inställda till ordet feminism.
– Jag tror att det är vanligt att man inte har tänkt till eller kommit i kontakt med de här frågorna som vi vill driva och vi kan se till att det finns ett forum där man kan göra det, säger Sara Karlsson.

Salen börjar fyllas på med studenter, kaffet ska kokas och gruppen måste snacka ihop sig inför mötet. Under kvällen ska studenterna utbyta erfarenheter och kläcka idéer för föreningens framtid. nbsp;
– Vi är många och vi kan engagera oss. Vi vill visa att jämställdhet, feminism, HBTQ och rasism, det är frågor som handlar om kunskap, inte åsikter. Och det är en kunskap som vi alla måste få, säger Malin Kirsch.


Annons

Annons

Läs mer

2020-05-20 15:27
Nu har valprocessen av en ny rektor börjat närma sig sluttampen. Idag presenterades de tre slutkandidaterna som är…
2020-05-20 11:45
Kommer det bli distans- eller campusbaserad utbildning till hösten? Rektor Eva Åkesson menar att det är för tidigt att…
2020-05-19 11:15
Hur har utbildningskvaliteten påverkats av att universitetet gått över till distansundervisning? Och hur mår studenterna…