
The American
Visas på SF Bio.
Många minns nog uppståndelsen kring George Clooneys besök i Sverige tidigare i år. All svensk media rapporterade och det verkade som att en hel Clooney-film skulle spelas in i Sverige. Nu är filmen som heter ”The American” här och Sverige är med i cirka 2 minuter. Väldigt noggrant av nbsp; Anton Corbijn att spela in scenerna på plats i Sverige för så få minuter.
”The American” är stillbildsfotografen och regissören Anton Corbijns andra film. Hans första film ”Control” handlar om Joy Division-sångaren Ian Curtis. Det var en riktigt bra debut där Corbijns känsla för fotografi kom till sin rätt. Den nya filmen är inte riktigt lika lyckad. Det är mer eller mindre en lång transportsträcka, med några enstaka ljusglimtar på vägen.
George Clooney spelar en avdankad lönnmördare som misslyckas med ett uppdrag i Sverige. Han åker då till Italien för att göra ett sista uppdrag. I en liten italiensk by träffar han pastorn Benedetto som han har djupa samtal med och den prostituerade Clara som han förälskar sig i. Men i vanlig ordning går det inte riktigt som planerat. Snart är han byte både för svenskarna och andra skummisar som rör sig i kulisserna. nbsp;
”The American” är faktiskt en ganska långtråkig film. Corbijn har valt att skildra en lönnmördares vardag på ett ganska typiskt sätt, men tagit bort det som vanligtvis är spännande i den här typen av filmer. Det är först mot slutet som det blir lite spänning i filmen. Trots det gör den vackra omgivningen i Italien och George Clooney det hela till en ganska behaglig resa.
Den här filmen har ett relativt snyggt och genomarbetat foto, vilket man förväntar sig med en stillbildsfotograf som regissör. Dock måste man säga att det svartvita fotot i ”Control” passade Corbijns estetik bättre. När det är i färg blir det inte riktigt lika effektfullt. Corbijn har i en intervju sagt att han ska göra tre filmer innan han kan avgöra om han är en filmskapare. Den här filmen hamnar utan tvekan på minuskontot när han summerar sin filmkarriär. Corbijn måste nog tänka om rejält och rycka upp sig om han vill fortsätta göra film. Den här filmen lämnar inga bestående avtryck i filmhistorien.