Annons
Annons
I Oslo 31 augusti får vi följa missbrukaren Anders en dag utanför behandlingshemmet.
Foto: SF

Oslo 31 augusti


Regi: Joachim Trier
Premiär: 25 november på SF
EEEE

Fem år efter den osedvanligt lyckade ”Reprise” är norske Joachim Trier tillbaka. Debutens ungdomliga attityd och energi har ersatts av eftertänksam melankoli, för att inte säga depressivitet, som på något sätt ändå lyckas vara upplyftande.
Anders är en missbrukare strax över de trettio som varit ren i snart ett år. Slutet på hans tid på behandlingshemmet närmar sig och han får permission för att åka till Oslo på en arbetsintervju. Han anländer tidigt och tar tillfället i akt att vandra längs gatorna i sina gamla kvarter och söka upp vänner från förr.
Först ut är bästa kompisen Thomas, som brukade delta i Anders vilda liv av utsvävningar men som nu är en lugn och stadgad familjefar. Deras trevande försök till återkoppling under en lunch och promenad i vackra Oslomiljöer är fulla av igenkänning och till en början milt humoristiska. Åtminstone tills samtalet närmar sig filmens verkliga ämne: Anders tilltagande isolering och långt gångna planer på självmord.
Så fortsätter det. Efter att inte ha förmått att ta emot Thomas utsträckta hand söker sig Anders vidare och filmen blir en serie samtal med människor som borde stå honom nära och möten med andra bekanta. Långsamt borrar sig filmen in i Anders karaktär och obotliga ensamhet. Han är en djupt tragisk figur, så uppslukad av sin upplevda oförmåga till mänsklig kontakt och sina förlorade chanser att han inte ser några som helst framtidsutsikter. Den långsamma vandringen mot undergången skulle ha kunnat vara en plåga att se om det inte vore så väl fångat och rentav vackert i sin utkristalliserade tydlighet.

Med stilistisk återhållsamhet och dramaturgisk ekonomi skär sig Joachim Trier fram till roten av det onda och blottlägger något djupt mänskligt hos alla inblandade. Som den självklara medelpunkten gör Anders Danielsen Lie en fullständigt glasklar förmedling av Anders inre liv och motstridiga känslor. Hans nästan genomskinliga prestation blir än mer berörande för att den ser så enkel ut. Detsamma gäller för den sortens vardagliga skönhet som Trier låter sippra in i sina bilder och som lyser som ett hopp om en möjlig framtid för Anders.
Måhända tangerar filmens avslutande del andra narkomanskildringar väl mycket och filmen tappar en smula av sitt egenartade sug, men i slutändan är ”Oslo 31 augusti” så drabbande och inspirerad att man gärna förlåter enstaka fel och brister. Det förtjänar den.

nbsp;


Annons

Annons

Läs mer

2021-10-13 15:19
"Pleasure" Regi: Ninja Thyberg Fyrisbiografen
2021-09-08 10:05
"Supernova" Regi: Harry Macqueen Filmstaden/Fyrisbiografen
2021-06-07 14:26
Tove Regi: Zaida Bergroth Filmstaden/Fyrisbiografen