Den animerade dokumentärfilmen Suleima visar hur Syriens säkerhetspolis höll landets medborgare kuvade i decennier innan revolutionen.
Foto: Pressbild

Filmfestens höjdpunkter


Denna vecka pågår Uppsalas Internationella Filmfestival över hela staden. Ergos recensent Axel Andersson tipsar om en handfull filmer man inte bör missa.

Lockelsen med filmfestivaler är att få se något utöver det vanliga. Att se film från olika delar av världen, och att få begrunda ovanliga människoöden. Eller att ställas inför märkliga fantasier eller spökberättelser.

Efter att ha gått på ett antal filmfestivaler, både av kortfilms- och långfilmsformat, så funderar jag på om kortfilm inte är bättre på att erbjuda denna sortens ovanliga spänning än långfilm. Varför? För att en kortfilm kan vara exakt vad som helst: De är halvtimmeslånga meditationer om konstens villkor, eller antropologiska djupdyk ner i världens märkligaste hörn. Vissa är tre minuter långa skämt eller roliga historier, medan andra är femton minuter långa visioner, med lika starkt skådespel, kameraarbete och produktionsvärde som de största storfilmer.

I år har jag fått se några av de hundratals filmer som visas under kommande vecka. Här är några av mina favoriter. Om man vill se filmerna så leta efter visningstider för programmen i festivalens katalog.

nbsp;

Howto

Frankrike, 2014

Regi: Elisabeth Caravella

Program: Stirra ner (International Competition 8

Howto är en stundvis obehaglig film, fast på ett magiskt sätt. En kvinnoröst demonstrerar hur man skapar tredimensionerad text i ett datorprogram. Men plötsligt hemsöks hennes dator av ett dansade, spöklikt tygstycke.

Ens sympatier ligger först hos huvudpersonen, men gradvis börjar tygstyckets märkliga danser förtrolla en… samtidigt som datorprogrammets lagar och regler börjar brytas ner.

nbsp;

La Fille Bionique

Frankrike, 2015

Regi: Stéphanie Cabdevila

Program: Strategier för överlevnad (International Competition 9)

La Fille Bionique är en ganska lekfull twist på Mary Shelleys Frankenstein. nbsp; När en forskare vill fly undan sitt offentliga liv, skapar hon en bionisk klon av sig själv. Men när hennes alter ego tar över mer och mer av hennes liv tvingas hon bekämpa sin skapelse.

Filmen utmärker sig genom sättet som nästan all dialog framförs: i sång. Forskaren sjunger ut sina yttre och inre monologer under skapelseprocessen, och klonen sjunger sina versrader i en distad sångröst. Det är en märkligt, men i slutändan charmig film.

nbsp;

Gleichgewicht

Österrike, 2015

Regi: Bernhard Wenger

Program: Strategier för överlevnad (International Competition 9)

Gleichgewicht är en dokumentärfilm om Denise, en ung kvinna som åker samma karusell flera gånger varje dag. Hon kommer från ett våldsamt hem, och hennes liv har varit tragiskt. Genom karusellens virvlar har hon lyckats bearbeta sina känslor. nbsp; En kort, minnesvärd film om en människa som funnit inre ro på ett annorlunda sätt.

nbsp;

Suleima

Syrien, 2014,

Regi: Jalal Maghout

Program: Bryta bojor (International Competition 1)

Under den syriska revolutionen demonstrerar Suleima mot regeringen. Hon arresteras och förhörs med brutala metoder, men fortsätter att kämpa. Trots motståndet hon möter från sin man och sina barn, fortsätter hon att protestera, mot både regeringens och männens förtryck. Suleima är en animerad dokumentärfilm, som visar hur Syriens säkerhetspolis höll landets medborgare kuvade i decennier innan revolutionen.

nbsp;

Kijé

Belgien, 2014

Regi: Joanna Lorho

Program: Revor i ridån (International Competition 5)

Animation erbjuder filmskapare en större verktygslåda och nya möjligheter. Av de animerade filmer jag såg tyckte jag att den belgiska Kijé bäst utnyttjade animationens gränslöshet. I filmen vandrar en sömnlös man ut i natten och hamnar i ett onaturligt festtåg, med änglar, andar och demoner.

nbsp;

Capture

Israel, 2014,

Regi: Tamar Rudoy

Program: Stirra ner (International Competition 8)

Efter ett slumpartat möte en kväll går Nofar till en fotoutställning… och ser en bild av sig själv. nbsp; Hon konfronterar fotografen, som tagit bilden i smyg och utan lov, men han vägrar att ta bort fotot från utställningen. Efteråt har Nofar svårt att släppa en känsla av obehag och tvingas göra allt hon kan för att radera fotot.

Rätten till en privat tillvaro och kontroll över sin egen kropp är filmens tematik. Med det i åtanke dunsar filmens slutscen ner som ett elakt skämt.

nbsp;

Axel Andersson


Annons

Annons

Läs mer

2024-10-25 09:16
Film: Tatami Regi: Zahra Amir Ebrahimi, Guy Nattiv Ergos betyg:
2023-01-13 15:27
Som student på ett av Sveriges största universitet är det lätt att känna sig osynlig. Vill man synas gäller det att…
2022-11-20 16:46
Det här är en recension. Åsikterna som framförs är skribentens egna. Boy from Heaven inleds med att fiskarsonen Adam…