Marknadsföring
Konsumentkollen reder ut marknadsföring och hur företag kan jobba med vilseledande webbdesign.
Foto: Unsplash

Konsumentkollen: Hur funkar marknadsföring?


KONSUMENTKOLLEN: Har du fått hem ett erbjudande om en prenumeration som ser ut som en faktura? Eller har du läst recensioner om produkter du är intresserad av att köpa som känns överdrivet positiva? Konsumentkollen reder ut marknadsföring och hur företag jobbar med vilseledande webbdesign för att dölja denna.

Fråga: Jag har fått ett erbjudande från ett företag. Erbjudandet ser precis ut som en faktura. Jag var nära att betala den men förstod till slut att det faktiskt inte var en faktura för något som jag köpt. Får företag skicka ut erbjudanden som ser ut som fakturor?

Svar: Att skicka ut ett erbjudande som ser ut som en faktura är en otillbörlig affärsmetod. Marknadsföringen måste presenteras och utformas så att det tydligt framkommer att det är just marknadsföring. Om informationen är otydlig kan marknadsföringen vara vilseledande.

Fråga: Ibland när jag handlar på nätet eller ska boka ett hotellrum så kan det i en ruta stå att ett visst erbjudande är på väg att ta slut eller att flera andra tittar på samma hotellrum som jag tittar på. Detta upplever jag som stressigt. Jag undrar varför företag gör så här och om det är tillåtet?

Svar: Precis som du beskriver så kan det ibland stå på ett företags hemsida att flera andra personer tittar på samma hotellrum som man själv tittar på eller att ett visst erbjudande håller på att ta slut. Intill kan det visas en klocka som räknar ner tiden. Ibland när man ska lägga en vara i varukorgen på en hemsida kan det framkomma att det endast är att fåtal exemplar kvar av just den vara du tänkt köpa. Detta är några exempel på det som kallas för vilseledande webbdesign, på engelska benämns det som dark patterns. Vilseledande webbdesign är alltså när ett användargränssnitt medvetet utformas för att vilseleda konsumenter att fatta ett köpbeslut som främst gynnar företaget.

Om ett företag får dig att tro att någonting håller på att ta slut så kan du bli rädd att gå miste om något och då är det lätt att agera snabbt. Du kan även bli påverkad av din omgivning, som i exemplet med att man kan få upp en text om att flera andra tittar på samma hotellrum som man själv gör. Då kanske du tänker att om många andra tittar på samma sak som jag så måste det ju vara bra. Designen blir vilseledande eftersom den kan påverka dig att fatta ett visst köpbeslut.

Det är inte helt enkelt att svara på om företag får göra så här. Design kan både användas för att underlätta och hjälpa konsumenter eller också kan det användas för att vilseleda. Det behöver alltså inte alltid vara i strid med lagstiftningen utan en bedömning behöver alltid göras i varje enskilt fall. Men det är viktigt att komma ihåg att marknadsföringen alltid ska vara tydlig. Om du har handlar på nätet och i efterhand känner att du fattade ett förhastat beslut, kom ihåg att de allra flesta köp som du gjort på nätet går att ångra.

Fråga: När jag ska handla något på nätet läser jag alltid recensioner, både om företaget och om produkten. Ibland blir jag fundersam om recensionen verkligen är äkta, särskilt om de är överdrivet positiva. Hur kan jag som konsument veta om recensionen är sann?

Svar: För lite mer än ett år sedan började nya lagändringar att gälla. Det är nu krav på att om företag lyfter fram kundrecensioner måste de vara transparenta och därför informera om och hur de säkerställer att recensionen faktiskt kommer från en konsument som använt produkten. Misstänker du att en recension är falsk, ta kontakt med företaget och fråga hur de säkerställer att den är skriven av en konsument som använt produkten.

 

 


Annons

Annons

Konsumentkollen

Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen. Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 018-7271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se.

Konsumentrådgivningen har också öppet för kortare drop-in besök. Drop-in-tider: Måndag 13-16, tisdag och onsdag 9-12, torsdag 13-16.

Läs mer

2024-10-03 09:38
Studentpanelen från Psykologprogrammet på Uppsala universitet besvarar varannan torsdag vanliga studenthälsorelaterade…
2024-10-02 10:20
Psykologstudenterna är tillbaka i frågespalten “Psykologstudenten svarar” i höst, där läsare får psykologi-grundade råd…
2024-09-26 12:17
KONSUMENTKOLLEN. Reklamation och garanti, är det samma sak? Vad innebär ränta? Har jag rätt att ångra köpet jag gjorde i…