Nätfiske
Hur handlar du säkert på nätet?
Foto: Pixabay

Konsumentkollen: Bedrägeri och säkerhet på nätet


KONSUMENTKOLLEN. Bedrägerier på nätet är vanligt förekommande. Vad ska man hålla koll på för att undvika det? Och om man har utsatts, vad gör man?

Fråga: Jag har en kompis som blivit utsatt för bedrägeri. Min kompis sökte jobb via en Facebook-grupp och blev uppringd av den påstådda arbetsgivaren. Arbetsgivaren sa att de behövde göra en bakgrundskontroll och bad min kompis legitimera sig med BankID. Vilket min kompis gjorde. Efter några månader började det dyka upp fakturor för telefoner och även lån som någon tagit i min kompis namn. Hur kan jag hjälpa min kompis att hantera situationen? 

Svar: Ni kan börja med att göra en polisanmälan. Kontakta sedan företagen som skickar fakturor och förklara att kompisen blivit lurad att godkänna avtalen. Även om din kompis blivit lurad är det inte säkert att företagen tar bort fakturorna. Företaget kommer troligtvis framhäva att kompisen godkänt avtalen. När man godkänner en transaktion med sitt BankID så är transaktionen behörig och därmed att betrakta som giltig. Kompisen kan bestrida fakturorna och argumentera för att hen blivit utsatt för bedrägeri. Om företaget inte tar bort fakturorna utan står fast vid att kompisen ska betala kan de skicka påminnelser, inkassokrav och betalningsföreläggande via Kronofogden. Om din kompis fortsätter att bestrida i samtliga led så behöver företaget ta ärendet till domstol för att där fastställa att din kompis är betalningsskyldig. 


Fråga: Jag såg en annons på nätet för en väska jag länge velat ha. Väskan är dyr så jag har tänkt att jag ska spara till den men så såg jag annonsen och den såldes ut till halva priset. Jag betalade för väskan med kort. Nu har det gått flera veckor och väskan har ännu inte kommit. När jag tittar på bekräftelsen för köpet så ser mejlet konstigt ut. Avsändaradressen stämmer inte med den mejladress som finns på företagets hemsida. Jag misstänker att jag råkat handla från en falsk hemsida, vad ska jag göra? 

Svar: Det skulle kunna vara så att du har handlat från en falsk nätbutik. De falska nätbutikerna är klonade så att de efterliknar originalhemsidan. Om så är fallet kan du vara utsatt för så kallat nätfiske. Nätfiske förekommer på falska nätbutiker och bedragarna vill komma åt dina kortuppgifter. Om du inte fått skorna du betalat för ska du kontakta företaget och kräva att de skickar skorna eller att du får pengarna tillbaka. Om det är en falsk nätbutik du handlat från kommer de troligtvis inte svara dig. Eftersom du betalat med kort kan du kontakta din bank och göra en kortreklamation. Om det finns en kredit kopplad till kortet har du rätt att ställa samma krav till banken som till företaget, alltså att banken betalar tillbaka. Om det inte finns en kredit kopplat till kortet kan det i många fall finnas möjlighet att göra kortreklamation ändå. Ta kontakt med din bank för att fråga vad som gäller för dig. Fråga även din bank om du behöver spärra kortet om du blivit utsatt för nätfiske. 


Fråga: I somras råkade min mormor handla från en falsk hemsida. Hon fick aldrig sandalerna som hon hade beställt. Jag hjälpte mormor att bestrida fakturan så hon slapp betala. Hur kan jag hjälpa min mormor som är digitalt ovan att förstå vilka hemsidor som är okej att handla från och inte?  

Svar: Det är tyvärr lätt hänt att råka handla från en falsk hemsida. Om man vill handla från en nätbutik för första gången är det bra att söka efter oberoende recensioner. Företaget kan ha recensioner på sin hemsida men läs i stället oberoende konsumentrecensioner. Man kan inte lita på att recensionerna som finns på företagets hemsida är äkta. Kontrollera att företaget har kontaktuppgifter så som telefon och e-post och organisationsnummer. Om den enda kontaktvägen är ett kontaktformulär kan det innebära svårigheter med att nå företaget. Om du betalar med faktura eller annan kredit så har du rätt att vända dig till kreditgivaren och kräva pengar tillbaka om något skulle gå fel. 
 


Annons

Annons

Konsument Uppsala 

Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen. Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 018-7271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se.

Konsumentrådgivningen har också öppet för kortare drop-in besök. Drop-in-tider: Måndag-tisdag klockan13-16 och onsdag-torsdag 9-12.

Läs mer

2024-12-05 09:28
KONSUMENTKOLLEN. Hur konsumerar man egentligen hållbart? Konsument Uppsala listar tre grundregler.
2024-11-28 16:14
Miniserier har ökat i popularitet sedan streaming-plattformarna slog igenom. Kategorin beskrivs som en serie där man…
2024-11-28 10:42
Studentpanelen från Psykologprogrammet på Uppsala universitet besvarar varannan torsdag vanliga studenthälsorelaterade…