Betalning
Foto: Unsplash

Konsumentkollen: När är jag skyldig att betala och hur funkar inkasso?


KONSUMENTKOLLEN. Hur funkar det egentligen om det blir strul med annulleringen av den där beställningen från nätshoppen? Och vad innebär det rent konkret när ett ärende gått till inkasso? Konsument Uppsala nystar i detta och mer i veckans Konsumentkollen.

Fråga: Inför kursstart beställde jag en bok på nätet. Det stod att förväntad leveranstid skulle vara 2-4 arbetsdagar men det drog ut på tiden. När det gått mer än åtta arbetsdagar kunde jag inte vänta längre. Jag behövde ha boken så jag blev tvungen att köpa den i en butik på stan. Jag meddelade företaget att jag inte längre ville ha boken. Trots detta har jag nu fått boken. Jag undrar om jag är skyldig att betala? 

Svar: Eftersom du har köpt boken på nätet har du rätt att ångra köpet i 14 dagar från det att du mottagit boken. Eftersom du har rätt att ångra köpet är du inte skyldig att betala för boken.  När du använder dig av din ångerrätt är det normalt sett du som ska betala för returfrakten. Om företaget skickade boken trots att du bett dem att inte göra det kan du ta kontakt med dem och be dem stå för returfrakten. Hade företaget redan hunnit skicka ut boken innan du kontaktade dem behöver du betala returfrakten tillbaka. 

Fråga: Jag har en diskussion med ett företag där vi inte är överens om priset på en tjänst. Nu upplever jag att företaget hotar mig med att skicka ärendet till inkasso. Jag vill verkligen inte betala för något som jag anser är fel. Om fakturan går till inkasso, vad innebär det rent konkret för mig? Kan inkasso tvinga mig att betala? 

Svar: Företag kan vända sig till ett inkassobolag för att få hjälp med att kräva in en betalning. Om du anser att kravet är felaktig behöver du bestrida kravet till inkassobolaget. Du ska ha goda skäl till varför du inte betalar. Kontakta inkassobolaget skriftligt, gärna via mejl, och förklara varför du anser att kravet är felaktigt. Ett inkassobolag kan inte tvinga dig att betala. Du får inte en betalningsanmärkning om du har fått ett krav från inkasso.

Fråga: När jag kom tillbaka till Uppsala efter sommarlovet låg det ett brev från Kronofogden i mitt postfack. Jag hade hyrt ut min lägenhet under sommaren och bett min hyresgäst att kontrollera posten men hon verkar inte ha gjort det. Kravet rör en räkning jag missat att betala. Jag betalade kravet på en gång, flera dagar innan sista betalningsdag. Jag är rädd för att få en betalningsanmärkning. Kommer detta på något sätt att påverka mig? 

Svar: Eftersom du har betalat kravet i tid kan du inte få en betalningsanmärkning. För att få en betalningsanmärkning krävs det att du varken betalar eller protesterar mot kravet. Att få en betalningsanmärkning innebär att kreditupplysningsföretag har uppgifter om att en person inte betalat sina skulder i tid. Många företag gör en kreditupplysning från ett kreditupplysningsföretag innan de beslutar om att skriva avtal med dig. Att få en betalningsanmärkning kan innebära att det blir svårt att ta banklån, hyra bostad och skaffa abonnemang. En betalningsanmärkning finns kvar i tre år. 

Jag har fått en betalningspåminnelse från ett företag. Jag väntade på fakturan men den kom aldrig. Företaget tar ut 60 kr för betalningspåminnelsen. Måste jag betala det? Jag känner att det inte var mitt fel att jag aldrig fick fakturan. 
Du är ansvarig för att betala fakturan i tid. Detta gäller även om du inte har fått fakturan. Om du vid köpet inte fick information om senaste betalningsdatum är du inte skyldig att betala vare sig påminnelseavgift eller dröjsmålsränta. Fick du däremot uppgifter om när du skulle betala är du skyldig att betala påminnelseavgiften. 


Annons

Annons

Konsument Uppsala 

Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen. Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 018-7271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se.

Konsumentrådgivningen har också öppet för kortare drop-in besök. Drop-in-tider: Måndag-tisdag klockan13-16 och onsdag-torsdag 9-12.

Läs mer

2024-12-05 09:28
KONSUMENTKOLLEN. Hur konsumerar man egentligen hållbart? Konsument Uppsala listar tre grundregler.
2024-11-28 16:14
Miniserier har ökat i popularitet sedan streaming-plattformarna slog igenom. Kategorin beskrivs som en serie där man…
2024-11-28 10:42
Studentpanelen från Psykologprogrammet på Uppsala universitet besvarar varannan torsdag vanliga studenthälsorelaterade…