Rea
Foto: Unsplash

Konsumentkollen: 5 tankeställare inför Black Friday


KONSUMENTKOLLEN. Snart är det dags för Black Friday, startskottet för julhandeln. Att handla till nedsatt pris kan vara ett sätt att spara pengar. Men det kräver att du kan dina rättigheter och har koll på priser. Konsument Uppsala ger dig de fem bästa tipsen. 

Handla det du har råd med
Hur mycket ska du handa för? Gör en budget och håll dig till den. Det är lockande att köpa nu och betala sen. Om du inte kan betala nu, fundera på vad som gör att du kommer kunna betala sen. 

Jämför priser
För att kunna säkerställa att det du tänkt köpa verkligen är ett fynd behöver du följa varans pris under en längre tid för att se prisutvecklingen. Du kan hitta prisjämförelseverktyg på nätet. Kom ihåg att om priset på en vara har sänkts är företaget skyldiga att ange det lägsta priset som varan haft de senaste 30 dagarna före prissänkningen. Detta gäller oavsett om du handlar i butik eller på nätet. 

Om du ångrar dig
Om du ångrar köpet har du i de allra flesta fall rätt att ångra dig, så länge du gjorde köpet på nätet. Om du i stället handlade i en butik har du ingen ångerrätt, däremot kan företaget erbjuda öppet köp eller bytesrätt. Är du osäker på vad som gäller i butiken så fråga innan du köper.

Kolla upp företaget och läs villkor för retur
Var noga med att kolla upp företaget när du handlar på nätet. Särskilt om du inte handlat från företaget förut eller om du ser en annons i sociala medier. Om du handlar från ett företag som finns utomlands utan att du har förstått det kan du uppleva svårigheter med att till exempel reklamera eller ångra köpet. Var noga med att läsa villkor för retur så att du har koll på om företaget kräver att du ska betala för en retur till ett annat land. 

Varifrån kommer varan? 
Många företag som säljer varor på nätet har inte alltid ett eget lager. Om du har gjort en beställning från ett företag kan din beställning vidarebefordras till företagets leverantör. Denna affärsmodell kallas för dropshipping. Varan skickas direkt från fabrik hem till dig. Tyvärr är dessa produkter inte alltid säkra.


Annons

Annons

Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen. Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 018-7271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se.

Konsumentrådgivningen har också öppet för kortare drop-in besök. Drop-in:  Tisdag klockan 13-16 och onsdag-torsdag 9-12.

Läs mer

2025-02-10 12:20
Det finns många bra sätt att få tag i den kurslitteratur du behöver för att klara studierna och samtidigt inte bli…
2025-01-30 11:21
KONSUMENTKOLLEN. I veckans ekonomiupplysande inslag svarar Konsument Uppsala på frågor om leksakerna du köper när den…
2025-01-16 18:38
KONSUMENTKOLLEN. I terminens första Konsumentkollen svarar Konsument Uppsala på frågor om januariekonomin, att ångra…