Konsumentkollen: "Jag gick i fällan med bluffmejl - vad gör jag?"
Fråga: För ett tag sedan fick jag ett mejl där jag uppfattade att två olika myndigheter uppmanade mig att göra ett test för få en inblick i mitt hälsotillstånd. Jag klickade på en länk till testet som jag också genomförde. Nu har jag fått en faktura där man kräver mig på betalning. Jag såg inget om att det skulle kosta pengar. Måste jag betala?
Svar: För att bli betalningsskyldig ska det tydligt framkomma, antingen i mejlet eller på hemsidan, att om du vill genomföra testet så behöver du betala. Det ska också framkomma hur mycket det kommer att kosta. Om det inte har framkommit något alls om att testet kostar kan du bestrida fakturan.
Så här bestrider du en faktura
Att bestrida fakturan innebär att du meddelar den som vill att du betalar att du inte håller med om kravet och att du inte kommer att betala. Det är viktigt att bestrida fakturan skriftligt, helst via mejl. Om det inte finns en mejladress kanske det finns ett kontaktformulär på företagets hemsida. Bestrider du fakturan via ett kontaktformulär är det viktigt att ta en skärmdump före och efter du skickat in formuläret för att kunna bevisa att du bestridit. Att bestrida fakturan innebär inte att fakturan automatiskt tas bort.
Var uppmärksam på avsändaren
Myndigheter uppmanar sällan konsumenter att göra hälsotester. Därför behöver du vara uppmärksam på vem som egentligen är avsändare till det här mejlet. Om det inte är den aktuella myndigheten som faktiskt är avsändare kan det röra sig om ett försök till bedrägeri. Myndigheter söker generellt inte kontakt med konsumenter genom mejl. Vill en myndighet ha kontakt väljer de troligtvis andra kontaktvägar, till exempel via digital brevlåda, om du har en sådan. Därför kan detta vara ett bluffmejl. Det är mycket svårt att upptäcka falska e-postavsändare och du kan därför inte lita på avsändarnamnet som visas i mejlet.
Så hanterar du bluffmejl
Får du mejl från en avsändare du inte känner till eller där du känner dig tveksam till om det verkligen är avsändaren som skickat mejlet, klicka inte på länken och svara inte på mejlet. Bedragarna vill komma över personuppgifter och kortuppgifter. Generellt ska du vara mycket försiktig med att dela dina personuppgifter.
Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen. Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 018-7271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se.
Konsumentrådgivningen har också öppet för kortare drop-in besök. Drop-in: Tisdag klockan 13-16 och onsdag-torsdag 9-12.