Annons
Annons

Studenter utmanar Blocket


Studenterna Kamran Khadem, Daniel Andersson och Hanije Safakar tyckte att det var för dyrt att sälja sina kursböcker på vanliga försäljningssajter. I stället startade de ett eget alternativ, Skuffen.

Skuff betyder bagageutrymme. Där kan man lägga saker som man inte vill använda. Och det är just det som är meningen med Skuffen, en ny försäljningssajt som delvis har sin bas i Uppsala. Skillnaden mellan Skuffen och andra liknande sajter är att det är gratis att lägga upp sin annons.
Det hela började med att de dåvarande Chalmers-studenterna Kamran Khadem och Daniel Andersson skulle sälja sin gamla kurslitteratur. nbsp; De tänkte lägga ut annonser på Blocket men upptäcke att det kostade 30 kronor per annons och att man inte fick lägga upp fler böcker i samma annons. Det var då de kom på affärsidén; en gratis annonseringsplats. Tillsammans med Uppsalastudenten Hanije Safakar satte de igång projektet Skuffen.
– Andra sajter tar verkligen ockerpriser och det behövs ett alternativ, säger Kamran Khadem.

Detta var för två och ett halvt år sedan. I dag har sajten varit i gång i tre månader och har haft 2 800 annonser. 1 000 av dem har lett till köp.
– Troligtvis påverkar detta inte Blocket så mycket även om de nog har pratat om oss. De har ungefär 300 000 annonser i månaden och det är ju svårt att tävla mot.
Men de är på gång. Kamran Khadem berättar att de har tre trumfkort på hand som gör att de kommer lyckas.
– För det första är det gratis hos oss. För det andra är sidan uppbyggd på samma sätt som exempelvis Blocket så folk känner sig lätt hemma. För det tredje kommer vår sida att vara säkrare. Flera andra sajter har stora problem med bedrägerier men det kommer inte vi att ha.

För att kontrollera säkerheten använder sig Skuffen av mellanhänder, som Payson. Företaget tar först emot pengarna och när köparen sedan fått sin vara når betalningen säljaren.
Sajten sköts både från Uppsala och Göteborg. Kamran Khadem ansvarar för tekniken och har hand om servrarna i Göteborg och Hanije Safakar sköter all marknadsföring från Uppsala. nbsp; Och för att komma dit de vill behöver de satsa hårt på att synas.
– Vi vill väldigt gärna starta samarbeten med andra sajter där man kan tipsa om och länka till varandra. nbsp; Ett samarbete med Uppsala universitet vore roligt.
Hittllls har Skuffen gått så bra som de hoppats. Antalet annonser och besökare har stadigt ökat. Målet är att kunna leva på sajten. Planen är att kunna öppna ett eget kontor och anställa personal.
− Vi kommer i så fall att anställa studenter, antingen nyutexaminerade eller sådana som fortfarande pluggar, berättar Kamran Khadem.

Sajten har också ett miljöperspektiv. Skaparna vill uppmuntra folk att handla begagnat. Det finns också möjlighet att skänka bort saker som man annars hade tänkt kasta. 50 öre per annons går till en miljöorganisation.

nbsp;


Annons

Annons

Läs mer

2025-06-23 13:46
Civilingenjörsstudenten Josephine Maglio har fått utmärkelsen Årets Uppsalastudent 2025, meddelar Uppsala universitet på…
2025-06-19 10:21
Bostadsportalen och stödfunktionen Studentboet, startad av Uppsala studentkår, läggs ner. Sista dagen för verksamheten…
2025-06-09 13:05
På onsdagsförmiddagen kom beskedet från Uppsala universitets områdesnämnd för humaniora och samhällsvetenskap: Det blir…