Annons
Annons
Flygplan
Du har rätt att få dina pengar tillbaka om din flygresa blir inställd.
Foto: Public domain

Konsumentkollen: avbokningar i coronatider


Har du köpt biljett till evenemang eller resor som inte blir av till följd av coronakrisen? Konsument Uppsala berättar vad som gäller.

Inställda evenemang

Du har rätt att få tillbaka pengarna om evenemang du har biljetter till ställs in på grund av coronaviruset. Det kan handla om konserter, teaterföreställningar, idrottsevenemang, bio eller annat. Arrangören ska återbetala dig för biljetten eftersom du inte får vad du har betalat för. För att få tillbaka dina pengar ska du vända dig till arrangören med ditt återbetalningskrav.

Detta är dock inte rättsligt prövat än med koppling till coronaviruset, så om arrangören nekar dig återbetalning kan du gå vidare med en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få en prövning.


Annons

Annons

Utrikes resor

Utrikesdepartementet, UD, avråder nu för resor till alla länder till och med 14 april. Om du har en paketresa bokad under den tiden har du rätt att avboka och få alla pengar tillbaka. Om du har bokat en paketresa är du skyddad av paketreselagen. Du ska då få tillbaka dina pengar inom 14 dagar.

Om du bara har bokat en flygresa har du inte skydd enligt paketreselagen. Men du har ändå rätt att få tillbaka dina pengar när din resa blir inställd.

Du kan också välja att boka om din resa till ett annat tillfälle om researrangören kan erbjuda det. Det gäller både för paketresor och reguljära flygbiljetter.

Om du har en hotellbokning fram till och med 14 april bör du ha rätt att avboka hotellet eftersom restriktionerna sammantaget gör det omöjligt att utnyttja boendet. Vänd dig till hotellet för att göra din avbokning och begära pengarna tillbaka.

Om hotellet inte betalar tillbaka dina pengar kan du ta ärendet till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Inrikes resor

Om en resa ställs in på grund av coronaviruset gäller samma regler som annars. Du ska få dina pengar tillbaka eller möjlighet att boka om din biljett till ett annat tillfälle. Vänd dig alltid direkt till reseföretaget för att begära återbetalning eller göra en ombokning.

Källa: Hallå Konsument

Konsumentkollen

Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen.
Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller besök dem mån-tors i stadsbiblioteket mellan kl 9-12.

Mer ekonomiskt med maskindisk?

Ok med prishöjning på abonnemang?

Flyttkoll

Nu är det klippt!

Fick betala kompisens p-bot

Reklamation inte detsamma som garanti

Inget öppet köp på gratiströja

Måste man betala för oanvänt gymkort?

Läs mer

2020-06-17 16:09
Planerar du snart att flyga igen? Konsument Uppsala informerar om vad som gäller kring ombokning, avbokning och…
2020-06-12 13:50
Getting a degree is hard enough as it is, but when you suffer from a mental disability it might seem almost impossible…
2020-06-05 13:36
Nya konsumentregler trädde i kraft 1 maj 2020 som bland annat påverkar ångerrätten. Konsument Uppsala förklarar vad det…