Konsumentkollen: Ett ljus i mörkret inför Black Friday
Jag har läst att många företag höjer priserna på varor strax innan Black Friday för att sedan sänka priset för att rabatten ska se större ut. Får företag göra så?
Företag får inte ha så kallade ”fejkreor”. Det finns en ny bestämmelse i prisinformationslagen som tydligt reglerar dessa situationer. Om ett företag anger att de sänkt priset på en produkt ska de även ange det tidigare priset. Det tidigare priset som ska anges ska vara det lägsta priset produkten haft de senaste 30 dagarna före prissänkning. Om priset har sänkts gradvis under 30 dagar ska det pris som gällde före den första prissänkningen anges. För varor som snabbt försämras eller kan bli för gamla behöver man inte ange tidigare pris.
Förra veckan beställde jag en klocka på nätet, men nu när jag fått klockan känner jag att det var ett dåligt köp och en för stor utgift för mig just nu. Jag undrar om jag har någon möjlighet att häva köpet.
Att häva ett köp innebär att prestationerna ska återgå, alltså att du får tillbaka dina pengar och lämnar tillbaka klockan till företaget. Men för att du ska ha möjlighet att häva ditt köp krävs det att det finns ett ursprungligt fel på klockan som är allvarligt. Däremot har man enligt lag rätt att ångra köp man gör på nätet upp till 14 dagar efter det att man fått varan i sin besittning. Ångerrätten gäller vid distansköp, till exempel om man köper något på nätet eller av en telefonförsäljare. Det finns vissa tjänster och varor som är undantagna ångerrätten, till exempel kultur- och idrottsevenemang och livsmedel. Det bör stå i företagets villkor hur man ska göra för att använda sig av sin ångerrätt, och du måste betala returfrakt om det framgår i villkoren. Du bör alltså ha rätt att ångra ditt köp av klockan och få din betalning tillbaka.
Konsumentkollen
Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen. Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se.
Konsumentrådgivningen har också öppet för kortare drop-in besök. Drop-in-tider: Måndag 13-16, tisdag och onsdag 9-12, torsdag 13-16.
Besöksadress: Stadshuset, Stadshusgatan 2.