Konsumentkollen: Vem betalar returkostnaden?
Fråga: Jag beställde ett par skinnskor från vad som verkade vara ett svenskt företag. Tyvärr var skorna inte alls som enligt annonsen på hemsidan. Skorna var gjorda i plast och ser helt annorlunda ut i jämförelse med annonsen. När jag skrev till företaget för att få en returadress att skicka tillbaka skorna till fick jag till svar att den var i Kina och att jag var tvungen att betala returfrakten. Det låter helt sjukt med tanke på att returfrakten nästan är lika dyr som skorna. Måste jag betala returkostnaden?
Svar: I det här fallet gäller det att skilja på reklamation och ångerrätt. Om man reklamerar ett fel på varan ska konsumenten inte drabbas av någon merkostnad. I ditt fall handlar det om ett fel på grund av att materialet på skorna skiljer sig från hur de marknadsfördes, och därför ska du antingen få rätt par skor utan extra kostnad eller pengarna tillbaka.
När man köper en vara på nätet har man generellt även ångerrätt, vilket innebär att man utan anledning kan ångra sitt köp i upp till 14 dagar efter man har fått varan. Men om företaget informerat konsumenten om att denne ska stå för returkostnaden innan köpet måste konsumenten betala för returkostnaden. Om varan ska returneras till ett annat land än Sverige ska konsumenten kunna ta del av den informationen innan köpet.
Om företaget finns i Kina kan det dock vara svårt att få rätt även om man har rätt. Det kan handla om att företaget helt enkelt vägrar att göra en återbetalning eller inte svarar på reklamationen. För att få bättre skydd när man handlar på nätet kan man välja att betala via faktura i stället för direkt till företaget. En faktura är en kredit, vilket innebär att man vid fakturabetalning kan använda sig av sin invändningsrätt. Invändningsrätten innebär att man kan ställa samma krav på kreditgivaren som mot säljaren. Om säljaren inte svarar på reklamationen kan man i stället reklamera till kreditgivaren som är lika ansvarig som säljaren.
Konsumentkollen
Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen. Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se.
Konsumentrådgivningen har också öppet för kortare drop-in besök. Drop-in-tider: Måndag 13-16, tisdag och onsdag 9-12, torsdag 13-16.
Besöksadress: Stadshuset, Stadshusgatan 2.