
Konsumentkollen: "Vad ska jag tänka på om jag vill ha en skönhetskalender?"
Fråga: Jag har sett en skönhetskalender som jag tänkt köpa men jag har en fundering kring priset. Kalendern kostar 2800 kronor men det står att den har ett värde av nästan 10 000 kr. Hur kan jag veta att kalendern verkligen har det värdet?
Svar: Det är jättesvårt för dig som konsument att kontrollera att det påstådda värdet verkligen stämmer. Varans påstådda värde ska inte blandas ihop med eller uppfattas som varans tidigare pris. Pris och värde är olika saker. Är det så att varan är prissänkt finns det regler som säger att det lägsta pris som varan har haft under de senaste 30 dagarna också ska anges. Det är viktigt att skilja på värde och pris så att beslutet att köpa kalendern inte bygger på att du tror att du gör en besparing.
Fråga: Jag köpte nyligen en skönhetskalender som jag ska ge till min syster. Jag tror att jag köpte den hon har pratat om men jag blev plötsligt osäker på om jag valde rätt. Går det att ångra köpet?
Svar: Möjligheten att ångra köpet beror på hur du köpte kalendern. Om du gjorde köpet i butik är det butiken som bestämmer vilka regler som gäller för öppet köp och bytesrätt. Var det så att du gjorde köpet via nätet har du rätt att ångra köpet inom 14 dagar. Smink- och hudvårdsprodukter brukar vara förseglade och om denna försegling bryts har du inte rätt att ångra köpet. Detta kan innebära att om din syster öppnat luckor i kalendern så är förseglingen bruten och då går det inte längre att ångra köpet.
Fråga: Jag har tidigare köpt många skönhetskalendrar men tvekar på om jag ska göra det i år. Tidigare har jag varit besviken på innehållet. Jag tycker att det har varit dyrt i förhållande till hur små produkterna faktiskt varit. Har jag rätt att reklamera varan?
Svar: Du har alltid rätt att reklamera felaktiga produkter. Om du köpte en kalender där innehållet på förhand var känt och det visar sig att en produkt till exempel är mindre än vad som påståtts, då har du rätt att reklamera. Kontakta företaget, gärna skriftligt, och förklarar varför du anser att kalendern är felaktig. Om du i stället är besviken på en kalender där innehållet på förhand inte var känt kan det svårare att klaga på just innehållet. Om det däremot skulle vara något annat fel på kalendern kan du klaga på det.
Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen. Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 018-7271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se.
Konsumentrådgivningen har också öppet för kortare drop-in besök. Drop-in: Tisdag klockan 13-16 och onsdag-torsdag 9-12.