Shopping
Konsumentupplysande kolumnen Konsumentkollen är tillbaka, denna gång med fokus på Black Friday.
Foto: Pixabay

Konsumentkollen: "Företaget avbröt min beställning"


KONSUMENTKOLLEN. Black Friday nalkas och Konsument Uppsala har svaren på era frågor om reor, avbrutna beställningar och konsumenthets.

Fråga: Jag funderar på att köpa julklappar på Black Friday. Det brukar vara bra erbjudanden och rabatter då. Men det är över en månad kvar till julafton. Om jag skulle råka köpa fel, kan den som får julklappen lämna tillbaka den? 

Svar: Det beror på hur du gör köpet. Handlar du via nätet har du enligt lag 14 dagars ångerrätt. Inför jul är det många nätbutiker som brukar förlänga den perioden. Kontrollera därför innan du köper vad som gäller. Om du handlar i en fysisk butik är det bra att känna till att du inte har någon lagstadgad rätt att ångra dig, det har du bara när du handlar via nätet. Det är butiken som bestämmer om du kan lämna tillbaka eller byta varan. Det kallas för öppet köp och bytesrätt. Fråga i butiken vad som gäller innan du betalar. 

Fråga: Jag har redan fått massor med mejl och sms från företag med olika erbjudanden och rabatter inför Black Friday. Jag har fyllt flera varukorgar med skönhetsprodukter i nätbutikerna för tusentals kronor. Än så länge har jag inte köpt något. Jag varken behöver eller har råd med detta. Hur ska jag göra för att inte triggas av erbjudanden och handla mer än vad jag har råd med? 

Svar: Det är lätt att dras med under Black Friday och många köper mer än vad de tänkt. Företagen kommer att marknadsföra sina erbjudanden intensivt under de sista veckorna av november. Ett tips är att avregistrera dig från nyhetsbrev och andra utskick som företagen gör. Det brukar stå i mejlet eller sms:et hur du ska göra. Handla bara det du verkligen behöver och har råd med. I november är det väldigt vanligt att betala med faktura. Att köpa nu och betala senare kan vara lockande men det är faktiskt ett sätt att låna pengar. Om du inte har råd med något nu, fundera på om du kommer att ha mer pengar när fakturan förfaller. Att inte betala en faktura i tid kan medföra extra kostnader så som påminnelseavgift och kanske inkassokostnader. 

Fråga: Under Singles day köpte jag en dator. Datorn såldes med nästan 60 procent rabatt. Nu har företaget avbrutit min beställning på grund av att de satt för lågt pris. Företaget uppger att om jag vill ha datorn kan jag få köpa den med 11 procent rabatt. Har företaget rätt att avbryta min beställning? 

Svar: Om du har rätt att köpa datorn med nästan 60 procents rabatt beror på om du ingått ett avtal med företaget eller inte. Titta i den bekräftelse du fick från företaget i samband med beställningen. Om du har fått en bekräftelse på köpet kan du kräva att få köpa varan till det rabatterade priset. Om det i bekräftelsen i stället framkommer att företaget mottagit din beställning är det inte säkert att köpet är ingånget. Är köpet inte ingånget kan företaget ha rätt att ändra priset om de upptäcker att priset blivit fel och avbryta din beställning.  


Annons

Annons

Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen. Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 018-7271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se.

Konsumentrådgivningen har också öppet för kortare drop-in besök. Drop-in:  Tisdag klockan 13-16 och onsdag-torsdag 9-12.

Läs mer

Varför kämpa emot höstmörkret? Förkovra dig i det istället. Ergos skribent Sara Ekström rekommenderar fem böcker som…
Studentpanelen från Psykologprogrammet på Uppsala universitet besvarar varannan torsdag vanliga studenthälsorelaterade…
KONSUMENTKOLLEN. Vad gör man om man råkat följa en länk men misstänker att det är en bluff? Behöver du betala en faktura…