
Rådet: Tänk på detta när du hyr stuga privat
Fråga: Jag och några kompisar som jag lärde under insparken har hyrt en stuga tillsammans över en helg. Annonsen såg vi i en grupp på Facebook. Stugan såg mysig ut och hade ett bra läge. Personen som hyrde ut stugan ville att vi skulle betala 1500 kronor i förskott. Jag betalade in pengarna men fick aldrig någon bokningsbekräftelse. Jag kontaktade uthyraren och bad att få en bokningsbekräftelse, men jag fick bara undvikande svar att den kommer sen. Jag tror att jag har blivit lurad och därför har jag begärt att få tillbaka pengarna. Nu får jag inget svar alls. Finns det något jag kan göra?
Svar: Har du råkat ut för ett bedrägeri är det svårt att få tillbaka pengarna. Eftersom tid har förflutit sedan du förde över pengarna verkar det inte gå att stoppa transaktionen. Ibland kan det finnas möjlighet att få tillbaka pengarna och det är om du betalade med kort. Har du fört över pengar från ditt konto eller swishat går det inte att kräva tillbaka pengarna från banken.
Så går ett bedrägeri till
Ett annonsbedrägeri brukar gå till på så vis att bedragaren publicerar en falsk annons, ofta på sociala medier. Det kan vara genom ett kapat konto eller att man tar husägarens bilder och använder i annonser. Det finns alltså inget boende att hyra ut utan bedragaren vill åt konsumentens pengar genom att få konsumenten att betala i förskott.
Vem hyr du av?
Det är skillnad om du hyr stugan från en privatperson eller från ett företag. Om du hyr från ett företag kan det finnas garantier som kan hjälpa till om det skulle det uppstå något problem och du kan pröva en eventuell tvist hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Om du hyr från en privatperson behöver du vända dig till domstol vid tvister. Om du bokar via en plattform eller annan förmedlingstjänst, var observant på vem du ingår avtalet med. Även om du bokar stugan via en bokningsplattform är det inte säkert att du ingår avtalet med företaget som står bakom plattformen. Det kan i stället vara så att du ingår avtalet med en privatperson.
Tänk på det här när du ska hyra stuga från en privatperson
- Var vaksam på anonyma uthyrare. Se till så att du har uthyrarens namn och telefonnummer och att det stämmer med uppgifterna i annonsen.
- Betala inte hela hyran i förskott.
- Be om referenser från tidigare hyresgäster.
- Låt dig inte stressas. Om uthyraren försöker hetsa dig till ett snabbt beslut kan du ha att göra med en bedragare. Blir du pressad till att genomföra ett köp bör du avstå.
- Ta reda på vilka av- och ombokningsregler som gäller. Det är villkoren som styr vad som gäller.
Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen. Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 018-7271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se.
Konsumentrådgivningen har också öppet för kortare drop-in besök. Drop-in: Tisdag klockan 13-16 och onsdag-torsdag 9-12.