Annons
Pjäsen Colour Correction stannar inte vid bilden av den indiska, förtryckta kvinnan.
Foto: Andreas Johansson /pressbild

Ett vitsminkat Indien


Colour Correction – så heter det experimentella teaterprojektet som spelas offentligt på Uppsala Stadsteater den 5 och 6 september. Den 60 minuter långa komedin, utvecklad i svensk-indiskt samarbete, belyser kvinnors situation i Indien och hur denna betraktas genom västerländska glasögon.

Sheila sminkar sig. Tjocka lager med vitt puder. Hon vill bli skådespelare, drömmer om en karriär i Bollywood. Hennes föräldrar är inte nöjda. Hon ska bli ingenjör, och dessutom ska hon gifta sig men en rik indisk man från en bra familj. Så långt välbekant. Men pjäsen Colour Correction stannar inte vid berättelsen om den förtryckta indiska kvinnan. Sheila revolterar inte bara mot sina föräldrar, i nästa scenen revolterar hon mot den svenska vita regissören som sitter där i hörnet. Hon och hennes skådespelarkollega bryter sig ut ur sina roller, reflekterar över vad de framställer. Ska de verkligen göra yoga för att motsvara den svenska publikens bild av Indien? Ska alla indiska män i samtliga scener bete sig som sexistiska svin? nbsp; nbsp;

Handlingen utvecklar sig till en slags pjäs i en pjäs i en pjäs. Så blir det under föreställningens gång allt svårare att genomskåda vad som egentligen händer på vilken nivå och om det hela egentligen är en dokumentär framställning av teatergruppens arbetsprocess. Regissör Björn Dahlman från Uppsalabaserade Bananteatern träffade skådespelarna Spatica Ramanujam och Swati Das i ett internationellt teaterprojekt där de bestämde sig att göra ett till projekt tillsammans. Björn Dahlman besökte Indien 2012, precis när folk gick ut på gatorna efter våldtäktsskandalerna. Samtidigt följde hans indiska kollegor hur händelserna rapporterades i västerländska media och var kritiska mot den ensidiga framställningen av Indien.

– Det som skrevs var inte fel, men inte helt rätt heller. Indien är så komplext. Inte ens vi känner till hela Indien och allt om den indiska kulturen, säger Swati Das.

Tillsammans utvecklade de en pjäs om kvinnornas situation i Indien, som blev lika mycket en pjäs om mediabilden och klichéerna om Indien i västvärlden. Att välja komediformen för ett så allvarligt ämne är inte paradoxalt, tycker Björn Dahlman:

– Det är ett bra sätt att visa hur absurd könsmaktordningen är. Könsrollerna i sig är ju skådespel redan i realiteten. Användandet av humor är dessutom ett sätt att göra ämnet lättillgängligt för publiken.

Han förväntar sig inte att alla förstår varje detalj i den komplexa pjäsen, men hoppas att den uppmuntrar till att tänka efter, kanske att läsa nästa tidningsartikel om Indien ur en mer kritisk synvinkel.

Trion planerar föreställningar i flera svenska och andra europeiska städer och en turné i Indien. I Uppsala spelas pjäsen för skolklasser den 2-5 september, dessutom blir det offentliga föreställningar på fredag och lördag 5-6 september. Fredagsföreställningen är slutsåld, men för lördag kl 18 går det fortfarande att boka biljetter via Uppsala Stadsteater. nbsp;


Annons

Annons

Läs mer

2024-04-19 13:03
Ergos skribent Ellen Cavallin har varit på V-Dalas spexgrupp Ridårarnas storspex och rekommenderar vem du ska ta med dig…
2024-01-02 09:28
24 februari kommer Edvin Törnblom till UKK med sin föreställning "Bögen är lös (i magen)". Nu har du chansen att vinna…
2023-10-24 10:19
"Dottern är en bitterljuv framställning över det en gång varade folkhemmet”, skriver Alexander Norrman om uppsättningen…