Annons
Annons
Bilar
Köp gärna bilen av en bilhandlare som är ansluten till MRF (Motorbranschens Riksförbund).
Foto: Helgi Halldórsson/Wikimedia commons

Konsumentkollen: att tänka på när du köper bil


En bil står kanske inte överst på inköpslistan när man är student, men när man i dessa tider avråds från att åka kollektivt kan det kanske ändå vara ett rimligt alternativ för vissa. Konsument Uppsala tipsar om vad du ska tänka på när du köper bil för att inte bli lurad.

Fråga: Jag hittade en bra bil på Blocket och åkte för att köpa den. I annonsen stod det att bilen var besiktad och i fint skick. Jag provkörde bilen, den verkade vara okej. Två månader efter köpet började motorlampan lysa. Jag åker till en verkstad. De säger att det är en massa fel som måste lagas. Jag betalade nästan 20 000 kronor för bilen. Nu måste jag laga den för 8 000 kronor. Säljaren vill inte hjälpa mig. Vad ska jag göra?

Svar: Det kan bli svårt för dig att göra någonting.

När du köper bil av en privatperson har du en undersökningsplikt. Det betyder att du måste gå igenom bilen noga innan du tackar ja till köpet. Om du hade kunnat upptäcka felen vid en mer noggrann undersökning kan du inte kräva att säljaren ersätter dig. Endast en provkörning är inte tillräckligt.

Fråga: För två månader sedan köpte jag en bil hos en bilfirma här i Uppsala. Bilen hade några mindre fel som de lovade att fixa till innan jag hämtade bilen. De lovade också att vinterdäck skulle ingå i köpet. En vecka senare hämtade jag bilen. Då frågade jag om vinterdäcken. Säljaren säger att däcken ligger på ett lager och att jag kan komma och hämta dem nästa vecka. Såhär har det hållit på nu. De kommer med den ena ursäkten efter den andra. Jag verkar inte få mina däck. Trots att det står i kontraktet. Kan jag gå vidare och anmäla dem?

Svar: Ja, det kan du göra.

Eftersom det står i kontraktet att vinterdäck ska ingå kan du kräva det. Företaget ska leverera däcken inom skälig tid. Om det gått nästan två månader från köpet är min tolkning att de inte har uppfyllt kravet. I första hand skulle jag önska att du kontaktar oss. Vi kan försöka prata med företaget och informera dem om konsumentlagarna. Fungerar inte det kan du göra en anmälan till Allmänna Reklamationsnämnden. Anmälan gör du själv på arn.se. Det är kostnadsfritt.


Annons

Annons

Fråga: Jag funderar på att köpa en bil, men jag har inte råd att betala massor av pengar. Jag är rädd att riskera att få en bil med massor av problem. Hur ska jag tänka för att inte bli lurad?

Svar: Att köpa en bil kan kännas svårt och läskigt. Här får du några tips på hur du ska tänka för att inte bli lurad:

1. Var noggrann när du väljer bilhandlare

Köp gärna bilen av en bilhandlare som är ansluten till MRF (Motorbranschens Riksförbund). Och köp gärna av en lokal bilhandlare så slipper du åka långt om bilen skulle krångla efter köpet.

2. Kolla alltid på varudeklarationen

Varudeklarationen är ett papper som sitter på vindrutan eller bredvid bilen. Läs den noga innan du skriver under köpekontraktet! Varudeklarationen beskriver bilens skick. På så sätt vet du vad du kan förvänta dig av bilen. Finns det ingen varudeklaration? Välj en annan bilhandlare.

3. Läs igenom avtalet

Innan du skriver under köpekontraktet är det viktigt att du läser igenom det noga. Lovar säljaren att det ska ingå nya vinterdäck? Eller att bilen ska vara nyservad vid leverans? Se till att det står i avtalet! Annars är det svårt för dig att bevisa vad du har blivit lovad, om det bara är ett muntligt löfte.

4. Håll koll på dina rättigheter

Om det ändå skulle visa sig vara fel på bilen kom ihåg att du har rättigheter. Du har 3 års reklamationsrätt enligt konsumentköplagen. Du kan klaga hos bilhandlaren om bilen är i sämre skick än lovat eller har fel som säljaren inte har informerat dig om. Bilhandlare pratar gärna om garantier, men det är frivilligt att ge garantier.

Konsumentkollen

Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen.
Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller besök dem i stadsbiblioteket måndag-onsdag 9-12 och torsdag 13-16.

Säljkrav från exet

Kan jag reklamera second hand-jacka?

Behövs cykelförsäkring?

Nytt på flygfronten

Stärkt konsumentskydd från 1 maj

Avbokningar i coronatider

Mer ekonomiskt med maskindisk?

Ok med prishöjning på abonnemang?

Flyttkoll

Nu är det klippt!

Fick betala kompisens p-bot

Reklamation inte detsamma som garanti

Inget öppet köp på gratiströja

Måste man betala för oanvänt gymkort?

Läs mer

2020-11-25 17:15
Nu är det Black Week och i många butiker och på nätet finns mängder av erbjudanden på olika varor. Och knappt har vi…
2020-11-23 15:02
Hur ska man som student agera när man blivit anmäld för misstänkt fusk? Hur lång tid kan det dröja innan ett ”straff”…
2020-11-16 15:39
Kan man lämna tillbaka hygienprodukter? Vad händer om man brutit förseglingen? Konsument Uppsala svarar på frågor om…