Annons
Annons
Onlineshopping
Det är lätt att falla för frestelsen att fylla varukorgen till bredden under black week, men tänk efter – behöver du verkligen alla produkter?
Foto: Lina Svensk/screenshot

Konsumentkollen: undvik att bli lurad på rean


Nu är det Black Week och i många butiker och på nätet finns mängder av erbjudanden på olika varor. Och knappt har vi hunnit återhämta oss från all julmat och julklappar, så är det dags för nästa stora rea – mellandagsrean. Här kommer några tips som kan hjälpa dig att navigera i readjungeln.

1. Är det verkligen rea?

Först och främst ska du veta att alla erbjudanden inte är så bra som de låter. Företagen använder sig av smarta knep för att locka fram vår köplust och känslan av att du måste slå till direkt. Undersökningar visar att företag ibland höjer priset inför en rea. För att sedan sänka det till ett pris som kanske inte ens är lägre än det ursprungliga. Därför ska du hålla koll på priserna innan rean startar. På så sätt kan du syna bluffen.

2. Varför handlar du?

Kanske en tråkig fråga, men let’s face it: Är det så att du faller för lockelsen att göra ett bra klipp? Eller har du faktiskt ett behov av den här produkten? Köper du någonting som du ändå inte använder blir det i slutändan ett dåligt köp.
Vill du ta det steget längre kan du fundera över din konsumtionsstil. Är du sugen på att testa en ny klädstil kanske du kan låna kläder av en vän istället? Kan du hitta en begagnad mobiltelefon istället för att köpa en ny?


Annons

Annons

3. Kolla upp företaget

Gör din research innan du klickar hem den där tröjan som du vill ha.
– Är företaget verkligen baserat i Sverige eller befinner de sig utanför EU? Ett tecken på det kan vara priserna har konstiga summor, ex. 143,76 kr. Eller att texten känns översatt via Google Translate. I så fall ska du vara försiktig. Om varan levereras i fel färg, storlek eller går sönder kan det vara svårt att få företaget att ta sitt ansvar.
– Går det att få kontakt med företaget om det skulle bli problem? Ett varningstecken är företag som bara kan kontaktas via kontaktformulär.
– Har andra handlat och varit missnöjda? Gör en enkel sökning så brukar det snabbt visa sig.

4. Håll koll på dina rättigheter

Glöm inte bort att du har rättigheter som konsument. Köper du en vara eller tjänst på nätet har du 14 dagars ångerrätt. Många företag förlänger möjligheten att returnera varor just kring jul. Men läs noga vad som gäller! Det kan vara så att varor köpa på rea bara kan skickas tillbaka under de första 14 dagarna. Vill du skicka tillbaka en vara, se till att paketet går att spåra. Det är du som konsument som ska stå för frakten, om inte företaget erbjuder en retursedel.
Och du, skulle varan gå sönder inom 3 år har du rätt att klaga.

Konsumentkollen

Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen.
Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller maila till konsumentuppsala@uppsala.se.

Kan hörlurar lämnas tillbaka?

Att tänka på när du köper bil

Säljkrav från exet

Kan jag reklamera second hand-jacka?

Behövs cykelförsäkring?

Nytt på flygfronten

Stärkt konsumentskydd från 1 maj

Avbokningar i coronatider

Mer ekonomiskt med maskindisk?

Ok med prishöjning på abonnemang?

Flyttkoll

Nu är det klippt!

Läs mer

2021-10-14 14:47
Kan man reklamera en noppig jacka trots att den är köpt av en privatperson? Och hur gör jag med kursböckerna som jag…
2021-09-30 14:13
Hur ska man tänka för att minska sitt matsvinn? Konsument Uppsala svarar.
2021-09-16 15:21
Vad gäller om reparationen av cykeln blir dyrare än vad du trodde? Och kan man klaga på en cykel man köpt, trots att den…