Annons
Skräddare
Den skräddarsydda kostymen levererades inte i tid till bröllopet som utlovat – kan köpet hävas?
Foto: Unsplash

Konsumentkollen: Specialregler kring specialbeställningar


Om du blir missnöjd över något du specialbeställt – vad gäller vid reklamation? Konsument Uppsala svarar!

Fråga: Jag beställde en skräddarsydd linnekostym via nätet. Innan jag la beställningen stämde jag av med företaget att kostymen skulle hinna bli klar innan Kristi himmelsfärdshelgen eftersom jag ska på bröllop då. Företaget lovade att jag skulle få kostymen i god tid innan helgen. Trots företagets löfte har de inte levererat kostymen till mig. Jag blev tvungen att köpa en annan kostym till bröllopet och därför vill jag inte längre ha kostymen, kan jag ångra mig?

Svar: Du kan inte ångra en skräddarsydd kostym som är anpassad efter dina mått. Det beror på att varor som är tillverkade efter din instruktion eller fått en personlig prägel är undantagna från den ångerrätt som i vanliga fall finns när du handlar på nätet. I stället kan du ha rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. Eftersom du redan innan köpet påtalat att du behövde kostymen till ett speciellt tillfälle och företaget lovat att de kan leverera till dig innan bröllopet, råder jag dig att kontakta företaget igen och kräva att få häva köpet.

"Enligt lagen är en vara specialtillverkad om den tillverkats enligt din instruktion eller om den fått en tydlig personlig prägel."


Annons

Annons

Fråga: Jag beställde en fotokalender i formatet A4 via nätet. När den levereras till mig har företaget tryckt kalendern i formatet A3. Jag kontaktade företaget och påtalade felet men de säger att de inte kan hjälpa mig då kalendern är specialtillverkad med foton som jag valt. Är det rätt?

Svar: Nej, det är inte rätt. Företaget är skyldiga att hjälpa dig i denna situation eftersom de skickat kalendern i fel format. Du har rätt att utan kostnad få en ny kalender i det format som du beställt. När du reklamerar ett fel så spelar det ingen roll att kalendern är specialtillverkad.  

Fråga: Jag beställde en liten soffa till mitt studentrum via nätet. Det gick att välja på flera olika klädslar från ett standardutbud. Jag känner nu att soffan blir för stor, därför kontaktade jag företaget för att få ångra köpet. Företaget säger att ångerrätten inte gäller eftersom soffan är specialtillverkad enligt mina önskemål då jag valt klädsel. Vad gäller i denna situation?

Svar: Enligt lagen är en vara specialtillverkad om den tillverkats enligt din instruktion eller om den fått en tydlig personlig prägel. Då kan du inte ångra köpet. Men då företaget gav dig möjlighet att välja klädsel från ett standardutbud så är inte det samma sak som att soffan är specialtillverkad. Även om du valt klädsel krävs det mer än så för att soffan ska anses vara specialtillverkad och då vara undantagen från ångerrätten. Hade du i stället beställt en klädsel som inte ingår i företagets normala sortiment skulle soffan kunna bedömas vara specialtillverkad. Men då företaget gett dig möjligheten att göra olika val så är soffan inte specialtillverkad och du har därför rätt att ångra köpet.

Konsumentkollen

Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen.
Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se. Konsumentrådgivningen har också öppet för kortare drop-in besök. Drop-in-tider: Måndag, tisdag och onsdag 9-12, torsdag 13-16. Besöksadress: Stadshuset, Stadshusgatan 2.

Här kan du läsa tidigare spalter från Konsument Uppsala:

Ohyvens hyra

Piloten blev sjuk

Skrämd av skrymmande retur

Så funkar drop-shipping

Funderingar kring fakturor

Alla hjärtans klag

E-företaget seriöst?

Har jag alltid ångerrätt?

Kan man lämna tillbaka årets julklapp?

Lurad över luren

Hur fyndiga är egentligen klippen?

Kan jag bli fri från gymmet?

Kvittar det med kvitto?

Noppor och oanvända böcker

Så undviker du att bli ett matsvin

Kass kvalitet på begagnad cykel

Handla hållbart

Väskor på villovägar

Om utflyttning och uthyrning

E det okej att ångra e-köp?

Ånger efter nätauktion

Greenwashing

Piratsmart

Flyttfunderingar

Vi drar inte till fjällen

Feltryckta priser och beställningsdeviser

Är jag ansvarig för borttappad retur?

Matnyttigt om matköp

Undvik att bli lurad på rean

Kan hörlurar lämnas tillbaka?

Att tänka på när du köper bil

Säljkrav från exet

Kan jag reklamera second hand-jacka?

Behövs cykelförsäkring?

Nytt på flygfronten

Stärkt konsumentskydd från 1 maj

Avbokningar i coronatider

Mer ekonomiskt med maskindisk?

Ok med prishöjning på abonnemang?

Flyttkoll

Nu är det klippt!

Läs mer

2024-04-18 09:22
KONSUMENTKOLLEN: Det här med abonnemang, mobiler och annan elektronik. Hur ska man tänka egentligen? Det gäller frågan…
2024-04-10 13:20
Studentpanelen från Psykologprogrammet på Uppsala universitet besvarar varannan torsdag vanliga studenthälsorelaterade…
2024-04-04 08:51
KONSUMENTKOLLEN. Vad är egentligen skälig hyra? Vad gör man om man hyr i andrahand och tror att man betalar för mycket…