Annons
Valp med badmintonboll
Den nya konsumentköplagen innehåller även specialregler vid köp av djur.
Foto: Unsplash

Konsumentkollen: Det innebär nya konsumentköplagen


Ett stärkt skydd som är mer anpassat till dagens konsumtion – Konsument Uppsala går igenom den nya konsumentköplagen som började gälla 1 maj.

Den nya konsumentköplagen som trädde i kraft den 1 maj 2022 har anpassats till dagens konsumentmarknad genom att den även gäller vid köp av digitalt innehåll och digitala tjänster. Tidigare gällde den endast köp av lösa saker. Detta medför också krav på att den som tillhandahåller digitalt innehåll är skyldig att göra uppdateringar under en viss tid efter köpet. Även köp där en konsument har fått tillgång till digitalt innehåll i utbyte mot att företaget får tillgång till konsumentens personuppgifter kan omfattas av den nya lagen.

En stor ändring är även att de fel som visar sig under de första två åren anses ha funnits redan vid köpet. Det innebär att säljaren har bevisbördan för att ett fel som visar under denna tid inte fanns vid köpet. Tidigare var samma tid sex månader. Den nya regleringen innebär således en rejäl förlängning av säljarens bevisbörda. Eftersom det ofta kan vara svårt för konsumenter att kunna visa att felet fanns redan vid köpet, särskilt vid mer tekniskt komplicerade varor, innebär detta ett stärkt skydd för konsumenterna. Syftet är även att varors hållbarhet ska förbättras.
 

"En vara är att anse som felaktig om den försämras i det avseende som anges i garantin och under den tid som säljaren genom garantin har åtagit sig att svara för varan."


Annons

Annons

Den nya konsumentköplagen innehåller även specialregler vid köp av djur. Här gäller fortfarande att de fel som visar sig under de första sex månaderna anses ha funnits redan vid köpet, om inte uppfödaren/säljaren kan bevisa motsatsen. Enligt den nya lagen är det dock möjligt att avtala bort denna bestämmelse när köpet avser ett djur vars pris överstiger en tiondel av det vid tillfället aktuella prisbasbeloppet. Vid köp av dessa djur gäller även att om konsumenten undersökte djuret före köpet eller om konsumenten blivit uppmanad av uppfödaren/säljaren att göra det, kan konsumenten normalt inte klaga på fel som konsumenten borde ha märkt vid undersökningen.

Regleringen gällande garantier har också kompletterats och de har blivit tydligare. En vara är att anse som felaktig om den försämras i det avseende som anges i garantin och under den tid som säljaren genom garantin har åtagit sig att svara för varan. Vid fel har konsumenten rätt att vända sig mot den som har lämnat en garanti eller liknande utfästelse. Om villkoren för garantin enligt garantibeviset är sämre än de som har utfästs i marknadsföringen av varan, gäller i stället villkoren enligt marknadsföringen.

Den nya konsumentköplagen gäller för köp som gjorts från och med den 1 maj 2022 om köpet gjordes innan dess gäller i stället reglerna enligt den tidigare konsumentköplagen.

Konsumentkollen

Konsument Uppsala är kommunens konsumentrådgivning som ger kostnadsfri rådgivning till boende i kommunen.
Har du en konsumentfråga du vill få svar på? Kontakta dem på telefonnummer 0187271820 vardagar eller mejla till konsumentuppsala@uppsala.se. Konsumentrådgivningen har också öppet för kortare drop-in besök. Drop-in-tider: Måndag, tisdag och onsdag 9-12, torsdag 13-16. Besöksadress: Stadshuset, Stadshusgatan 2.

Här kan du läsa tidigare spalter från Konsument Uppsala:

Specialregler kring specialbeställningar

Ohyvens hyra

Piloten blev sjuk

Skrämd av skrymmande retur

Så funkar drop-shipping

Funderingar kring fakturor

Alla hjärtans klag

E-företaget seriöst?

Har jag alltid ångerrätt?

Kan man lämna tillbaka årets julklapp?

Lurad över luren

Hur fyndiga är egentligen klippen?

Kan jag bli fri från gymmet?

Kvittar det med kvitto?

Noppor och oanvända böcker

Så undviker du att bli ett matsvin

Kass kvalitet på begagnad cykel

Handla hållbart

Väskor på villovägar

Om utflyttning och uthyrning

E det okej att ångra e-köp?

Ånger efter nätauktion

Greenwashing

Piratsmart

Flyttfunderingar

Vi drar inte till fjällen

Feltryckta priser och beställningsdeviser

Är jag ansvarig för borttappad retur?

Matnyttigt om matköp

Undvik att bli lurad på rean

Kan hörlurar lämnas tillbaka?

Att tänka på när du köper bil

Säljkrav från exet

Kan jag reklamera second hand-jacka?

Behövs cykelförsäkring?

Nytt på flygfronten

Stärkt konsumentskydd från 1 maj

Avbokningar i coronatider

Mer ekonomiskt med maskindisk?

Ok med prishöjning på abonnemang?

Flyttkoll

Nu är det klippt!

Läs mer

2024-04-25 10:57
Studentpanelen från Psykologprogrammet på Uppsala universitet besvarar varannan torsdag vanliga studenthälsorelaterade…
2024-04-18 09:22
KONSUMENTKOLLEN: Det här med abonnemang, mobiler och annan elektronik. Hur ska man tänka egentligen? Det gäller frågan…
2024-04-10 13:20
Studentpanelen från Psykologprogrammet på Uppsala universitet besvarar varannan torsdag vanliga studenthälsorelaterade…